Dr. Lutz Hengst

Photo: UHH RRZ-MCC / Mentz
Research associate
Address
Office
Contact
Curriculum
Lutz Hengst studied art history, cultural anthropology and historical geography/environmental history at the Rheinische Friedrich Wilhelms-Universität Bonn. He wrote his doctoral thesis, which was funded by the German Research Foundation (DFG/Initiative for Excellence), on “Kunst der Spurensicherung” (the securing of traces in art), a branch of conceptual art which emerged in the 1970ies and which generated greater attention at documenta 6 and … From 2010 to 2019, he taught art and cultural history, first at the Bergische Universität Wuppertal and then at the University of Arts, Berlin/Universität der Künste Berlin, temporarily supplemented by a further teaching engagement at Lüneburg University. Since 2019, he works as a PostDoctoral Research Associate in the CAS ”Imaginaria of Force/Imaginarien der Kraft”. His current project is concerned with landscapes and ‘landscapeism’ in the age of floating images and energy transition.
Publications
- Forthcoming: Iconoscape/s – Ein Instrument zur Erforschung der Bildlichkeit, Bildung und Wahrnehmung von Landschaften seit der Neuzeit; in: kunsttexte/Sektion Künste - Medien - Ästhetik.
- Forthcoming: Vorwort, with Susanne Hauser, in: kunsttexte/Sektion Künste - Medien – Ästhetik.
- Forthcoming: Erzwungene zweite Natur? Umwelthistorische Randbemerkungen zur Ästhetisierung von Brachen – und Ausblicke auf eine ‚halbwüste‘ Kunst bei Pierre Huyghe und Song Dong. In: ilinx. Berliner Beiträge zur Kulturwissenschaft.
- Ed. with: Frank Fehrenbach, Frederike Middelhoff and Cornelia Zumbusch: Form- und Bewegungskräfte in Kunst, Literatur und Wissenschaft. Berlin/Boston 2021.
- Inklusive Arbeit? Ein- und Ausblendungen tradierter Umweltgestaltungspraktiken in der europäischen Landschaftsmalerei als offene Frage ‚sozialer Modernität‘; in: Katharina Christa Schüppel and Barbara Welzel (eds.): Kultur erben. Objekte – Wege – Akteure, Berlin 2020, pp. 199–214.
- Iconoscape – Bestimmungen eines neuen Forschungsbegriffs für neue Formationen von Landschaftsbildlichkeit, in: Karsten Berr and Olaf Kühne (eds.): Handbuch Landschaft. Wiesbaden 2019.
- Armutszeugnisse für die Erinnerungskultur! Strategien ästhetisch-poetischer Inwertsetzung peripheren Kulturerbes in der Kunst nach 1970, in: Markus Ehrler and Martin Weiland (eds.): Ästhetisierungen verschwindender und verschwundener Dörfer und Landschaften. (Rurale Topografien; 4) Topografische Leerstellen. Bielefeld 2018, pp. 369–79.
- Hypertrophien an historischer Hanglage. Itinerar und Nachbemerkung zur documenta 14 in Kassel, in: kunsttexte.de/Gegenwart (4/17).
- Editorial. Die documenta (14) – Horizonte und Perspektiven einer Ausstellung, in: kunsttexte.de/Gegenwart (4/17).
- Vorwort, with Tashy Endres, in: Lutz Hengst and Tashy Endres (eds.): Stadt, Landschaft, Flusser. Berlin 2017.
- Durchs Gestrüpp der Referenzen. Ein Reiseweg zur documenta 14 in Kassel, in: wissenderkuenste.de (6/17).
- Werbefenster expressionistischer Avantgarde. Die Sturm-Galerie und Herwarth Waldens Interventionen im kunstpolitischen Diskurs vor 1933, in: Kristin Eichhorn and Johannes S. Lorenzen (eds.): Expressionismus (V/2017).
- Skulpturale Spielarten der Spur. Relativierungen moderner Zeitauffassungen in plastischen Künsten nach 1960, in: Guido Reuter and Ursula Ströbele (eds.): Zeit- und Raumkonzepte in der Bildhauerei der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts. Berlin 2017.
- Forschungsadaptionen für ein Individualmuseum? Zu Genese und Positionen spurensichernder Kunst im 20. Jahrhundert. Kassel 2016.
- Felduntersuchungen im eigenen Vorgarten – Künstlerische Forschungen der 1970er Jahre zwischen Adaption und Abgrenzung, in: Judith Siegmund (ed.): Wie verändert sich Kunst, wenn man sie als Forschung versteht? Bielefeld 2016, pp. 145–162.
- Spurensicherung als Paradigma forschender Welterschließung und als ästhetische Kulturtechnik. In: Sandie Attia et al. (eds.): Der Spur auf der Spur - Sur les traces de la trace. Universitätsverlag Winter Heidelberg 2016, pp. 77–85.
- ‚Ich war gestern‘ – Spurensichernde Kunst und Kulturtechniken nach 1960. Wegmarken für eine künstlerische petite mémoire zwischen Referenz und Anverwandlung. Gießen 2015.
- Boltanski oder das Erscheinen des Einzelnen in der Menge. – Für eine ‚ur-dialektische‘ Perspektive der Politischen Ikonographie, in: kunsttexte.de/Politische Ikonographie (4/2015).
- Gläserne Kette, fragile Ideale – Expressionistische Architektenkreise um 1920 zwischen Vision und Gestalterpraxis, in: Kristin Eichhorn and Johannes S. Lorenzen (eds.): Expressionismus (I/2015), pp. 73–80.
- Zusammenschau statt feste Kontur. Zu Ausstellung und Katalog ›lense-based sculpture. Die Veränderung der Skulptur durch die Fotografie‹, in: kunsttexte.de/Gegenwart (4/2014).
- Melancholische Uhren. Vom stabilisierenden Erinnerungsbild zu Formen einer Konkretion des Zeitvergehens in der Kunst nach 1960, in: Critica. Zeitschrift für Philosophie und Kunsttheorie (I/2014), pp. 48–52.
- Spur, in: Ansgar Nünning (ed.): Metzler Lexikon Literatur- und Kulturtheorie. Stuttgart/ Weimar, fünfte Auflage 2013, p. 706.
- Hans Stadens Brasilienreisen um 1550, in: Freilichtmuseum Hessenpark (ed.): Hessen hybrid. Vom Kommen und Gehen in 5 Jahrhunderten. Neu-Anspach 2012, pp. 22–29.
- ›Retro rocks on‹. Oder: Wie ein alter Trend mit multipler Generationendynamik ins neue Jahrzehnt rollt, in: fortlaufend folgende (ff.) 1/12, p. 7
- Hüllen des verlorenen Selbst. Kleidung als Vergänglichkeitssymbol in Spur-Kunst und Alltagskultur, in: kunsttexte.de/Gegenwart (1/11).
- Hessen hybrid – fünf Beispiele aus fünf Jahrhunderten, in: Hessische Blätter für Volkskunde und Kulturforschung (46/2010), pp. 151–158/with: I. Brandt, A. Coburger, M. Jäger, C. v. Nicolai.
- Crisis and Achievement, 1900-1945 (Industrial and Water Pollution, 1900-1945), in: ABC-Clio World History Encyclopedia/Era 8 (2010).
- Kunst-Peripherie mitten im Zentrum? Baumbestandene Perspektiven auf Kunstbeiträge von Beuys, Holzer und anderen am Beispiel der documenta-Region Kassel, in: kunsttexte.de/Gegenwart (2/09).
Lectures
- “Projekt Paysages morts/vivants—Zu Landschaftsbildungen: begrifflich, bildlich, räumlich - und wieder ʻbildlich’” Lecture held within the scope of a program of regular meetings of the DFG Center for Advanced Study “Imaginaries of Force” (headed by Prof. Dr. Frank Fehrenbach and Prof. Dr. Cornelia Zumbusch), Universität Hamburg (9 July 2019)
- “Inklusive Arbeit? Ein-/Ausblendung gruppenbezogenen Gestaltungs- und Kulturerbes in der Landschaftsmalerei der Moderne” A lecture held as part of the (sixth) workshop: Kulturelles Erbe interkulturell: Sharing Heritage; organized by PD Dr. Katharina Christa Schüppel and Prof. Dr. Barbara Welzel (TU Dortmund University, Art History and the DoProfiL project)/KWI Essen (24–26 September 2018)
- Introductory lecture on Iconoscape (II). A lecture held at the conference Iconoscape II—Umraumkonzepte in der Ära dynamischer und digitaler Bilder; organized by Lutz Hengst in collaboration with the Director of the Institute for History and Theory of Design; funded by the Deutsche Stiftung Kulturlandschaft and the president of the Berlin University of the Arts (4–5 May 2018)
- Joint panel moderation with Kathrin Peters: “Genealogie des Designs: Zäsuren und Zeitlosigkeiten in der Gestaltung” A lecture held at the conference Was war Design; organized by T. Endres, S. Hauser, L. Hengst, K. Peters, and J. Siegmund / Berlin University of the Arts (8–9 December 2017)
- “Zur Geschichte der documenta” A lecture held at the documenta-14 workshop of the DFG research training group Das Wissen der Künste (Berlin, 12 June 2017)
- “(K)eine Sache der Kunst? Populäres Materialerbe in avantgardistischen Strömungen des 20. Jahrhunderts” A lecture held as part of the academic search procedure (second place) for the W1 Professorship: Kulturelles Erbe: Kunst und Materielle Kultur; at TU Dortmund University (26 April 2017)
- “Armutszeugnisse für die Erinnerungskultur! Strategien ästhetisch-poetischer Inwertsetzung peripheren Kulturerbes in der Kunst nach 1970” A lecture held at the conference: Topografische Leerstellen. Ästhetisierungen verschwindender und verschwundener Dörfer und Landschaften in Literaturen, Filmen und Künsten / state research cluster Society and Culture in Motion, Martin-Luther-University Halle-Wittenberg, 8–10 December 2016
- “Healing the Wounded City? Joseph Beuys’ 7,000 Eichen in Kassel” A lecture held at the workshop Artistic Strategies in Urban Space, organized by Prof. Dr. Birgit Schneider (University of Potsdam) and Dr. Andreas Broeckmann (Leuphana University of Lüneburg) / Flussbad e.V., in Schwielowsee-Caputh (29–30 January 2016)
- “Fluchtpunkt Museum? Aspekte künstlerischer Kritik am White Cube” A lecture held as part of the symposium: Moderne Museen. Experiment, Tradition und Globalisierung. 1950-1975; organized by Dr. Sven Kuhrau, hosted by the Richard Schöne society for museum history (Richard Schöne Gesellschaft für Museumsgeschichte) and the Berlin University of the Arts (28–30 May 2015)
- “Felduntersuchung im Vorgarten - Individualzentrierte künstlerische Forschungen der 1970er Jahre zwischen Adaption und Abgrenzung” A lecture held as part of the conference Wie verändert sich Kunst, wenn man sie als Forschung versteht? / Organized by Prof. Dr. Judith Siegmund, Berlin University of the Arts (23–24 January 2015)
- Moderation of the section: Zeit- und Raumkonzepte in der Bildhauerei der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts. Part of the conference: Skulptur und Zeit im 20. und 21. Jahrhundert; organized by Dr. Ursula Ströbele (Berlin University of the Arts) in collaboration with the Kunstakademie Düsseldorf / Prof. Dr. Guido Reuter (Berlin, 15–17 January 2015)
- “Spurensichernde Kunst nach 1945/Wie man vom Bild zurück zur Spur kommt” A lecture held at the ZfL Summer Academy 2014 titled Von der Spur zum Bild: Zur Theorie und Geschichte der Bildgebung, am Zentrum für Literatur und Kulturforschung (21–26 September 2014, ZfL)
- “Wege der Wüstungsforschung” A lecture held at the Wastelands conference of the Institute for History and Theory of Design, Berlin University of the Arts, organized by Susanne Hauser, Matthew Gandy and Lutz Hengst (Berlin, 13 June 2014)
Courses
Seminars at the Berlin University of the Arts / cultural and art history, history and theory of design:
- Summer Semester 2019: Working group Ausstellungs/Raum/Kritik II
- Winter Semester 2018/19: Working group Ausstellungs/Raum/Kritik
- Summer Semester 2018: Architektur, Raum, Kultur—Kulturwissenschaftliche Grundlagen / a foundation course taught jointly with Prof. Dr. Hauser, including Hengst’s own outline lectures on art history (with a focus on contemporary art history)
- Winter Semester 2017/18: Die Kunst, zu beschreiben—Geschichte und Schreibpraxis der Kritik gestalteter Objekte
- Summer Semester 2017: Die documenta: Geschichte und Gegenwart eines (“glokalen”) Ausstellungsereignisses
- Architektur, Raum, Kultur—Kulturwissenschaftliche Grundlagen / a foundation course taught jointly with Dipl. Ing. T. Endres, including Hengst’s own outline lectures on art history (with a focus on contemporary art history)
- Winter Semester 2016: Hausforschung transdisziplinär: Kulturhistorisch-funktionale, kunstwissenschaftlich-ästhetische und holistisch-ökologische Aspekte populärer Bauformen
- Summer Semester 2016: Architektur, Raum, Kultur—Kulturwissenschaftliche Grundlagen / a foundation course taught jointly with Prof. Dr. Susanne Hauser, including Hengst’s own outline lectures on art history (with a focus on contemporary art history)
- Winter Semester 2015/16: Gesamtkunstwerke—Geschichte, Konzepte und räumliche Planbarkeit heute
- Summer Semester 2015: Architektur, Raum, Kultur—Kulturwissenschaftliche Grundlagen / a foundation course taught jointly with Prof. Dr. Susanne Hauser, including Hengst’s own outline lectures on art history (with a focus on contemporary art history)
- Winter Semester 2014/15: Kerkerwelt und Kristallkathedrale—Raumutopien und Architekturvisionen in der europäischen Kunstgeschichte seit der Renaissance
- Summer Semester 2014: Architektur, Raum, Kultur—Kulturwissenschaftliche Grundlagen / a foundation course taught jointly with Prof. Dr. Susanne Hauser, including Hengst’s own outline lectures on art history (with a focus on contemporary art history)
- Winter Semester 2013/14: Architektur, Raum, Kultur—Kulturwissenschaftliche Grundlagen / a foundation course taught jointly with Prof. Dr. Susanne Hauser
- Winter Semester 2013/14: Panoramen und Kulissen—Die weite Landschaft und ihr gebautes Limit in künstlerischen Darstellungen seit der Neuzeit
- Summer Semester 2013: Architektur, Raum, Kultur—Kulturwissenschaftliche Grundlagen / a foundation course taught jointly with Prof. Dr. Susanne Hauser and Roland Meyer, MA
- Winter Semester 2012/13: Architektur, Raum, Kultur—Kulturwissenschaftliche Grundlagen / a foundation course taught jointly with Prof. Dr. Susanne Hauser and Roland Meyer, MA
- Winter Semester 2012/13: additional (block) seminar held at the Leuphana University of Lüneburg / Leuphana Semester: Alltagskulturen im modernen Europa zwischen “High and Low Culture”—Exemplarische Zugänge, Schlüsseltexte und Grundfragen
Seminars held at the University of Wuppertal / history of art and design:
- Winter Semester 2011/12: Exzentrik und Devianz. Sonderpositionen in der Kunst nach 1945
- Summer Semester 2011: Von der Karikatur zur counter culture? Entwicklungsaspekte politischer Grafik und visueller Subkultur seit dem 19. Jahrhundert
- taught jointly with Dr. Sabine Bartelsheim: Winter Semester 2010/11: Raum und Natur als Material? Tradition und Gegenwart von Gartenkunst, Environment und Land Artgemeinsam mit Dr. Sabine Bartelsheim: Summer Semester 2010: Spurensuche, Spurenlegen und Spurensicherung als künstlerische Praxis im 20. Jahrhundert
- plus individual substitute lectures on symbolism and land art held at the University of Wuppertal
Seminars held at the University of Giessen
- Summer Semester 2009 / Historical Institute: Einführung in die frühneuzeitliche Umweltgeschichte—taught jointly with Uwe Ziegler, MA
- WS 2008/09/ Institute of Art History: Bildtheorien
- taught jointly with Prof. Dr. Silke Tammen: Summer Semester 2008/Historical Institute: Einführung in die Quellenkunde: Das Bild als “Quelle” (block seminar)
Research project
Paysages morts/vivants. Landscapes Between storages of dormant Forces and Imaginaria of Possibilities
In theses, the starting constellation of the project can be summarized as follows: If we regard rooms in romantic tradition as landscapes, we are looking for places that are supposed to appear like harmonized results of eternal processes, as far away from conspicuous shaping work as possible. However, the fact that exemplary landscapes of this type of perception is based on past and at times brute landscaping, is overlooked in the process of aestheticization. Nevertheless, landscapes are seldom perceived solely as aesthetic and contemplative, but also as physical reservoirs of energy, which are and have been used accordingly. In the view of spaces that surround us, this results in an ambivalence, in a parallel search for ‘Paysages morts/vivants’. Landscapes between storages of dormant forces and imaginaria of possibilities.
On the one hand, the project with the working title of the same name starts with the environmental-historical concept of landscapes as archival records. On the other hand, it applies approaches that investigate current forms of appearances and appropriations of landscapes using the concept of iconoscape. This is essentially based on two assumptions:
1. a variety of media formats have generated and continue to configure a continuum of image-space by virtue of their visualization capabilities.
2. the pictoriality of space interacts in a complex way with physical space and its dynamics of arrangement.
On this basis, the project aims to grasp the reciprocity of both traditional and newly formed images and formations of landscape, taking into account current practices of planning and artistic remodelling.