Franca Buss, M.A.
Photo: Katja Klein
Research associate
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Curriculum
Franca Buss studied Literature, Philosophy and Art History at the University of Hamburg. Her doctoral thesis examined the impact of Enlightenment debates about the status of religion and the afterlife on 18th-century funerary culture (summa cum laude). The thesis was awarded the Deubner Promotionspreis of the Deutscher Verband für Kunstgeschichte. From October 2016 to September 2017, she worked as a research assistant for Prof. Dr. Iris Wenderholm at the Department of Art History in Hamburg. From April 2022 to October 2023, she was also a research assistant to Prof Dr Frank Fehrenbach. Since October 2022, Franca Buss has been a member of the CAS "Imaginaria of Force". Her research focuses on text-image relations in the arts, early modern funerary monuments, the history of ideas in the 18th century, the aesthetics of the corpse, the forms and powers of violent images, and the visual reporting of the COVID-19 pandemic. In her new research project, Franca Buss focusses on the dynamic qualities of landscapes in pre-modern art.
Publications
Edited Volumes
- in collaboration with Philipp Müller: Hin- und Wegsehen. Formen und Kräfte von Gewaltbildern, Berlin/Boston 2020.
Essays
- Moving landscapes. Emotion and Motion in Philippe-Jacques de Loutherbourgs Eidophusikon, in: The Landscape at its margins (contribution submitted).
- „Emersive Landschaften. Philippe-Jacques de Loutherbourgs Eidophusikon zwischen Naturgewalt und Imaginationskraft“, in: Marcus Castor, Julia Kloss-Weber, Valerie Kobi (Hg.): Emergenz. Vom Ort zum Raum der Bilder in der französischen Kunst vom 17. bis 19. Jahrhundert (contribution submitted).
- „Naturae arcanis. Das Grabdenkmal von Raimondo di Sangro und seine dynastische Repräsentation in der Cappella Sansevero“, in: Matthias Müller, Ulrich Pfisterer and Elke Anna Werner (eds.): Kopf/Körper. Evidenzen der Macht im Herrscherporträt des 14.-18. Jahrhunderts (forthcoming).
- in collaboration with Philipp Müller: „Ansteckende Bilder. Visuelles Angstmanagement in der aktuellen Berichterstattung zu Covid-19“, in: L.I.S.A. Wissenschaftsportal Gerda Henkel Stiftung, on 28.05.2020, available online at https://lisa.gerda-henkel-stiftung.de/corona_ansteckende_bilder.
- in collaboration with Philipp Müller: „Hin- und Wegsehen. Formen und Kräfte von Gewaltbildern – Eine Einleitung“, in: Franca Buss and Philipp Müller (eds.): Hin- und Wegsehen. Formen und Kräfte von Gewaltbildern, Berlin/Boston 2020, pp. 11-44.
- „Schatzkammer der Venus. Interdependenzen von Natur und Weiblichkeit in der Hypnerotomachia Poliphili (1499)“, in: Mutter Erde. Vorstellungen von Natur und Weiblichkeit in der Frühen Neuzeit, exhibition catalogue (19 October 2017-29 July 2018, Kunstsammlung der Universität Göttingen), ed. by Maurice Saß and Iris Wenderholm, Petersberg 2017, pp. 12-20.
Catalogue contributions
- „Francesco Colonna (?). Hypnerotomachia Poliphili“, in: Iris Wenderholm (ed.): Stein. Eine Materialgeschichte in Quellen der Moderne, Berlin/Boston 2021, pp. 253-264.
- Dante Alighieri. La Commedia, in: Iris Wenderholm (ed.): Stein. Eine Materialgeschichte in Quellen der Moderne, Berlin/Boston 2021, pp. 203-210.
- „Porträt von Johann Jakob Bodmer“, in: Christina Kuhli and Iris Wenderholm (eds.): Kunstschätze und Wissensdinge. Eine Geschichte der Universität Hamburg in 100 Objekten, Petersberg 2019.
- „Busenwunder. Das Frontispiz von Erasmus von Darwins The Temple of Nature“, in: Mutter Erde. Vorstellungen von Natur und Weiblichkeit in der Frühen Neuzeit, exhibition catalogue (19 October 2017-29 July 2018, Kunstsammlung der Universität Göttingen), ed. by Maurice Saß and Iris Wenderholm, Michael Imhof Verlag 2017, pp. 314-317.
- „Planetarum effectus. Johann Sadeler I. nach Maarten de Vos“, in: Manier, Mythos und Moral. Niederländische Druckgraphik um 1600 aus den Beständen der Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg, exhibition catalogue (04 July-24 August 2014, Hamburg, Staats- und Universitätsbibliothek), ed. by Iris Wenderholm, Petersberg 2014, pp. 54-61.
Interviews
- Podcast interview on the role of images in media coverage of COVID-19 by the Czech German Young Professionals Program (CGYPP) network with Johanna Wahl and Petr Horky.
- „Wir Terrorhelfer.“ Bastian Berbner in interview with Franca Buss and Philipp Müller, in: Franca Buss and Philipp Müller (eds.): Hin- und Wegsehen. Formen und Kräfte von Gewaltbildern, Berlin/Boston 2020, pp. 311-323
- „Wir haben den Punkt erreicht, an dem Gewalt, von der keine Bilder zu uns durchdringen, nicht real zu sein scheint“. Robert Kahr and Simon Menner in interview with Franca Buss and Philipp Müller, in: https://lisa.gerda-henkel-stiftung.de/gewalt_realitaet, 23.04.2019.
- „Es braucht eine Kulturtechnik der Bildbetrachtung, die anders über Bilder nachzudenken hilft“. Thomas Helbig and Anna Stemmler in interview with Franca Buss and Philipp Müller, in: https://lisa.gerda-henkel-stiftung.de/es_braucht_eine_kulturtechnik_der_bildbetrachtung_die_anders_ueber_bilder_nachzudenken_hilft?nav_id=8101, 19.02.2019.
- „Das Nachdenken über Bildkulturen sowie propagandistische Mechanismen und Strategien der Gewalt bedarf der historischen Tiefenschärfe“. Matthias Schulz and Barbara Oettl in interview with Franca Buss and Philipp Müller, in: https://lisa.gerda-henkel-stiftung.de/das_nachdenken_ueber_bildkulturen_sowie_ueber_propagandistische_mechanismen_und_strategien_der_gewalt_bedarf_der_historischen_tiefenschaerfe?nav_id=7832, 20.12.2018.
Reviews
- Du siehst, wohin du siehst: Vanitas, review of Claudia Benthien, Antje Schmidt and Christian Wobbeler (eds.): Vanitas und Gesellschaft, Berlin und Boston 2020 (forthcoming).
Lectures
- "New species of painting. Philippe-Jacques de Loutherbourgs Eidophusikon und die Spektakularisierung der Landschaft". A lecture as part of the lecture series „Hamburger Kunstgeschichten“, Kunstgeschichtliches Seminar, Universität Hamburg (08.01.2024)
- "Leere Landschaft // Freie Natur. Historisch gewachsene Raumvorstellungen und ihre Auswirkungen auf die Raumplanung". A lecture held as part of the workshop "Energielandschaften im Kontext: historisch und kulturell", Jupiter-Campus, Hamburg (21.11.2023)
- "Atmospheric Landscapes. Philippe-Jacques de Loutherbourgs Eidophusikon". A lecture held as part of the international conference "Landscape at its margins", Université Paris, Panthéon-Sorbonne (16.06.2023)
- "Toter Buchstabenglaube - gelebte Auferstehungshoffnung. Die Grabstätte der Familie Klopstock in Hamburg-Ottensen". A lecture held as part of the lecture series "tot oder lebendig!", Department of Cultural Studies, University of Hamburg (24.04.2023)
- "Die Blicke der Toten. Postmortale Emergenz im Bestattungsvorhaben von Pierre Marin Giraud (1799/1801)". A lecture held as part of the international conference "Emergence. From the Place to the Space of Images in French Art from the 17th to the 19th Century", DFK Paris (09.-10.12.2022)
- "Sentimentalisierung des Todes. Das Grabmal von Johann August Nahl d. Ä. für Maria Magdalena Langhans in Hindelbank (1751) ". A lecture held as part of the seminar "Memoria – Gedechtnus – Repräsentation. Grabmäler der Frühen Neuzeit" at the Department of Art History of the University of Cologne (16.12.2021).
- "Ansteckende Bilder. Visuelles Angstmanagement zu Beginn der Berichterstattung über COVID-19". A lecture held as part of the lecture series "Querblicke: Viren" at the HafenCity University Hamburg (18.01.2021).
- "Der (un-)sichtbare Feind. Zur Rolle von Bildern in der Berichterstattung über COVID-19". A lecture held at Universitäts-Gesellschaft of the University of Hamburg (08.12.2020).
- "Ansteckende Bilder. Visuelles Angstmanagement in der aktuellen Berichterstattung zu COVID-19". A lecture held as part of the "Kunsttheoretisches Kolloquium" at the Art Academy Mainz (together with Philipp Müller; 01.07.2020).
- "Alles Schlampen außer Mutter Natur? Geschlechterverhältnisse und Naturdiskurse in der Hypnerotomachia Poliphili (1499) ". A lecture held as part of the lecture series "Your Fictions Become History. Feministische Debatten in der Kunstgeschichte" at the Department of Art History of the University of Hamburg (23.01.2020).
- "Erwachende Kräfte. Phantasien materieller Unsterblichkeit bei Pierre Marin Giraud (1799/1801)". A lecture held as part of the course of study "Imaginaria of Force" at the Warburg-Haus, Hamburg (29.09.-03.10.2019).
- "Unfassbar tot. Das utopische Grabmalsprojekt von Pierre Giraud (1799)". A lecture held at the conference "Von Körper zu Körper. Praktiken und Fantasien der Unmittelbarkeit" at eikones – Center for the Theory and History of the Image, Basel (16.-17.05.2019).
- Introduction and Moderation of the conference "Hin- und Wegsehen! Erscheinungsformen der Gewalt im Wechselverhältnis von Bild und Betrachter" at the Warburg-Haus, Hamburg (together with Philipp Müller; 01.-02.06.2018).
- "Gebärerin Aller Dinge. Liebesdiskurs und Geschlechtervorstellung in der Hypnerotomachia Poliphili (1499)". A lecture as part of the exhibition "Mutter Erde. Vorstellungen von Natur und Weiblichkeit in der Frühen Neuzeit" (19.10.2017-29.07.2018) at the Kunstsammlung of der University of Göttingen (07.01.2018).
- "Naturae arcanis. Das Grabmal Raimondo di Sangros in der Cappella Sansevero". A lecture held on the conference "Head and Body. Evidence of Power in the Ruler Portrait between the 14th and 18th Century" at the Zentralinstitut für Kunstgeschichte in München (01.-02.12.2017).
- "The Beauty of Failure. Politische Steine im Werk von Cyprien Gaillard". A lecture held on the conference "Lapis politicus. Historische Schichtungen einer politischen Ikonographie der Steine" at the Warburg-Haus, Hamburg (21.04.2017).
- „Verschleierter Leichnam. Der Cristo velato in der Cappella Sansevero“. A lecture held on the conference „(de)formatio corporis. Der inszenierte Leichnam als Aistheton in der Vormoderne“ at the University of Tübingen (18.11.2016).
- „Schatzkammer der Venus. Frauen- und Naturbilder in der Göttlichen Komödie und der Hypnerotomachia Poliphili“. A lecture held as part of the study day „Frauenbilder der Natur/Naturbilder der Frau“ at the University of Hamburg.
- Introduction of the Workshop „Stein malen. Mineralogisches Wissen und künstlerische Techniken der Steinnachahmung“ at the Warburg-Haus, Hamburg (30.06.2015).
- „Tot schienen die Toten und lebend die Lebendigen. Der Cristo velato in der Cappella Sansevero“. A lecture held on the Students Conference „Doppelt tot. Das Körperbild von Toten in der Frühen Neuzeit“ at the Warburg-Haus, Hamburg (13.-14.02.2015).
Courses
- Summer Semester 2024: "Die Kräfte der Landschaft. Natur und Malerei zwischen 1300 und 1850", with Frank Fehrenbach, Gemäldegalerie Berlin
- Summer Semester 2023: Scholarly Writing in Art History
- Winter Semester 2022/23: „Arcanum, Secretum, Mysterium. Visuelle Repräsentation des Geheimen in der Kunst der Frühen Neuzeit“
- Summer Semester 2022: „Morte certa. Vanitas in den Bildkünsten Italiens von Masaccio bis Anna Morandi Manzolini“
- Winter Semester 2019/20: „Your Fictions Become History. Feministische Debatten in der Kunstgeschichte“, in collaboration with Magdalena Grüner, Isabelle Lindermann, Lisa Thumm and Nina Lucia Groß
- Summer Semester 2017: „Doppelt tot. Die Inszenierung des Leichnams in den Bildenden Künsten“
- Winter Semester 2016/2017: „Tutto Dante. Die Rezeption der Göttlichen Komödie in der Bildenden Kunst“
Research project
Dynamic Landscapes. Man and Nature between 1300 and 1850
The aesthetic discovery of the landscape is seen as the result of man's distancing himself from nature. In his much-cited essay Landschaft. Zur Funktion des Ästhetischen in der modernen Gesellschaft (1962), Joachim Ritter not only put forward the momentous thesis that landscape functions as an aesthetic surrogate for the irretrievable unity with nature.; based on Petrarch's ascent of Mont Ventoux in 1336, Ritter defines the landscape as a counterpart that presents itself from a certain vantage point when the practical purpose of nature is left behind. Such an understanding of nature as landscape not only distinguishes between utilizing use (uti) and enjoying observation (frui), but also declares the category of force irrelevant for aesthetic observation.
In contrast, the research project aims to work out the dynamic qualities of landscape painting in the early modern period and thus to detach the landscape from its static-visual approach. Accordingly, the focus is on landscape paintings that aesthetically reflect and visualise the natural, cultural and economic forces that shaped the landscape. According to the thesis, focusing on the dynamics of the landscape can lead out of the dilemma between the objectification of nature on the one hand and its nostalgic-romantic exaggeration on the other.
In terms of time, the project moves between the so-called 'invention of landscape' in the early Renaissance and the onset of industrialization in the 'long' 18th century. Particular attention will be paid to the periods that are considered in the art historical canon to be the heyday of landscape painting and at the same time mark turning points in the redefinition and reflection of the relationship between dynamics and landscape space.