Franca Buss, M.A.
Photo: Franca Buss
Research associate
Address
Office
Contact
Curriculum
Franca Buss studied literature, philosophy and art history at the University of Hamburg. Her doctoral thesis examines the effects of enlightenment debates around the status of religion and questions regarding the hereafter on 18th century funerary culture (funded by the Gerda Henkel Foundation, submitted in September 2022). From October 2016 to September 2017, she worked as a research assistant for Prof. Dr. Iris Wenderholm at the Department of Art History in Hamburg. Since April she works as a research assistant to Prof. Dr. Frank Fehrenbach and since October 2022, she is also part of the the CAS »Imaginaria of Force«. Her research focuses on text-image relations in the arts, European funerary monuments in the early modern period, the history of ideas in the 18th century, the aesthetics of the corpse, the forms and powers of violent images, and the visual coverage of the COVID-19 pandemic. In her new research project, Franca Buss deals with the dynamic qualities of landscapes in pre-modern art.
Publications
Edited Volumes
- in collaboration with Philipp Müller: Hin- und Wegsehen. Formen und Kräfte von Gewaltbildern, Berlin/Boston 2020.
Essays
- „Naturae arcanis. Das Grabdenkmal von Raimondo di Sangro und seine dynastische Repräsentation in der Cappella Sansevero“, in: Matthias Müller, Ulrich Pfisterer and Elke Anna Werner (eds.): Kopf/Körper. Evidenzen der Macht im Herrscherporträt des 14.-18. Jahrhunderts (forthcoming).
- in collaboration with Philipp Müller: „Ansteckende Bilder. Visuelles Angstmanagement in der aktuellen Berichterstattung zu Covid-19“, in: L.I.S.A. Wissenschaftsportal Gerda Henkel Stiftung, on 28.05.2020, available online at https://lisa.gerda-henkel-stiftung.de/corona_ansteckende_bilder.
- in collaboration with Philipp Müller: „Hin- und Wegsehen. Formen und Kräfte von Gewaltbildern – Eine Einleitung“, in: Franca Buss and Philipp Müller (eds.): Hin- und Wegsehen. Formen und Kräfte von Gewaltbildern, Berlin/Boston 2020, pp. 11-44.
- „Schatzkammer der Venus. Interdependenzen von Natur und Weiblichkeit in der Hypnerotomachia Poliphili (1499)“, in: Mutter Erde. Vorstellungen von Natur und Weiblichkeit in der Frühen Neuzeit, exhibition catalogue (19 October 2017-29 July 2018, Kunstsammlung der Universität Göttingen), ed. by Maurice Saß and Iris Wenderholm, Petersberg 2017, pp. 12-20.
Catalogue contributions
- „Francesco Colonna (?). Hypnerotomachia Poliphili“, in: Iris Wenderholm (ed.): Stein. Eine Materialgeschichte in Quellen der Moderne, Berlin/Boston 2021, pp. 253-264.
- Dante Alighieri. La Commedia, in: Iris Wenderholm (ed.): Stein. Eine Materialgeschichte in Quellen der Moderne, Berlin/Boston 2021, pp. 203-210.
- „Porträt von Johann Jakob Bodmer“, in: Christina Kuhli and Iris Wenderholm (eds.): Kunstschätze und Wissensdinge. Eine Geschichte der Universität Hamburg in 100 Objekten, Petersberg 2019.
- „Busenwunder. Das Frontispiz von Erasmus von Darwins The Temple of Nature“, in: Mutter Erde. Vorstellungen von Natur und Weiblichkeit in der Frühen Neuzeit, exhibition catalogue (19 October 2017-29 July 2018, Kunstsammlung der Universität Göttingen), ed. by Maurice Saß and Iris Wenderholm, Michael Imhof Verlag 2017, pp. 314-317.
- „Planetarum effectus. Johann Sadeler I. nach Maarten de Vos“, in: Manier, Mythos und Moral. Niederländische Druckgraphik um 1600 aus den Beständen der Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg, exhibition catalogue (04 July-24 August 2014, Hamburg, Staats- und Universitätsbibliothek), ed. by Iris Wenderholm, Petersberg 2014, pp. 54-61.
Interviews
- Podcast interview on the role of images in media coverage of COVID-19 by the Czech German Young Professionals Program (CGYPP) network with Johanna Wahl and Petr Horky.
- „Wir Terrorhelfer.“ Bastian Berbner in interview with Franca Buss and Philipp Müller, in: Franca Buss and Philipp Müller (eds.): Hin- und Wegsehen. Formen und Kräfte von Gewaltbildern, Berlin/Boston 2020, pp. 311-323
- „Wir haben den Punkt erreicht, an dem Gewalt, von der keine Bilder zu uns durchdringen, nicht real zu sein scheint“. Robert Kahr and Simon Menner in interview with Franca Buss and Philipp Müller, in: https://lisa.gerda-henkel-stiftung.de/gewalt_realitaet, 23.04.2019.
- „Es braucht eine Kulturtechnik der Bildbetrachtung, die anders über Bilder nachzudenken hilft“. Thomas Helbig and Anna Stemmler in interview with Franca Buss and Philipp Müller, in: https://lisa.gerda-henkel-stiftung.de/es_braucht_eine_kulturtechnik_der_bildbetrachtung_die_anders_ueber_bilder_nachzudenken_hilft?nav_id=8101, 19.02.2019.
- „Das Nachdenken über Bildkulturen sowie propagandistische Mechanismen und Strategien der Gewalt bedarf der historischen Tiefenschärfe“. Matthias Schulz and Barbara Oettl in interview with Franca Buss and Philipp Müller, in: https://lisa.gerda-henkel-stiftung.de/das_nachdenken_ueber_bildkulturen_sowie_ueber_propagandistische_mechanismen_und_strategien_der_gewalt_bedarf_der_historischen_tiefenschaerfe?nav_id=7832, 20.12.2018.
Reviews
- Du siehst, wohin du siehst: Vanitas, review of Claudia Benthien, Antje Schmidt and Christian Wobbeler (eds.): Vanitas und Gesellschaft, Berlin und Boston 2020 (forthcoming).
Lectures
- "Toter Buchstabenglaube - gelebte Auferstehungshoffnung. Die Grabstätte der Familie Klopstock in Hamburg-Ottensen". A lecture held as part of the lecture series "tot oder lebendig!", Department of Cultural Studies, University of Hamburg (24.04.2023)
- "Die Blicke der Toten. Postmortale Emergenz im Bestattungsvorhaben von Pierre Marin Giraud (1799/1801)". A lecture held as part of the international conference "Emergence. From the Place to the Space of Images in French Art from the 17th to the 19th Century", DFK Paris (09.-10.12.2022)
- "Sentimentalisierung des Todes. Das Grabmal von Johann August Nahl d. Ä. für Maria Magdalena Langhans in Hindelbank (1751) ". A lecture held as part of the seminar "Memoria – Gedechtnus – Repräsentation. Grabmäler der Frühen Neuzeit" at the Department of Art History of the University of Cologne (16.12.2021).
- "Ansteckende Bilder. Visuelles Angstmanagement zu Beginn der Berichterstattung über COVID-19". A lecture held as part of the lecture series "Querblicke: Viren" at the HafenCity University Hamburg (18.01.2021).
- "Der (un-)sichtbare Feind. Zur Rolle von Bildern in der Berichterstattung über COVID-19". A lecture held at Universitäts-Gesellschaft of the University of Hamburg (08.12.2020).
- "Ansteckende Bilder. Visuelles Angstmanagement in der aktuellen Berichterstattung zu COVID-19". A lecture held as part of the "Kunsttheoretisches Kolloquium" at the Art Academy Mainz (together with Philipp Müller; 01.07.2020).
- "Alles Schlampen außer Mutter Natur? Geschlechterverhältnisse und Naturdiskurse in der Hypnerotomachia Poliphili (1499) ". A lecture held as part of the lecture series "Your Fictions Become History. Feministische Debatten in der Kunstgeschichte" at the Department of Art History of the University of Hamburg (23.01.2020).
- "Erwachende Kräfte. Phantasien materieller Unsterblichkeit bei Pierre Marin Giraud (1799/1801)". A lecture held as part of the course of study "Imaginaria of Force" at the Warburg-Haus, Hamburg (29.09.-03.10.2019).
- "Unfassbar tot. Das utopische Grabmalsprojekt von Pierre Giraud (1799)". A lecture held at the conference "Von Körper zu Körper. Praktiken und Fantasien der Unmittelbarkeit" at eikones – Center for the Theory and History of the Image, Basel (16.-17.05.2019).
- Introduction and Moderation of the conference "Hin- und Wegsehen! Erscheinungsformen der Gewalt im Wechselverhältnis von Bild und Betrachter" at the Warburg-Haus, Hamburg (together with Philipp Müller; 01.-02.06.2018).
- "Gebärerin Aller Dinge. Liebesdiskurs und Geschlechtervorstellung in der Hypnerotomachia Poliphili (1499)". A lecture as part of the exhibition "Mutter Erde. Vorstellungen von Natur und Weiblichkeit in der Frühen Neuzeit" (19.10.2017-29.07.2018) at the Kunstsammlung of der University of Göttingen (07.01.2018).
- "Naturae arcanis. Das Grabmal Raimondo di Sangros in der Cappella Sansevero". A lecture held on the conference "Head and Body. Evidence of Power in the Ruler Portrait between the 14th and 18th Century" at the Zentralinstitut für Kunstgeschichte in München (01.-02.12.2017).
- "The Beauty of Failure. Politische Steine im Werk von Cyprien Gaillard". A lecture held on the conference "Lapis politicus. Historische Schichtungen einer politischen Ikonographie der Steine" at the Warburg-Haus, Hamburg (21.04.2017).
- „Verschleierter Leichnam. Der Cristo velato in der Cappella Sansevero“. A lecture held on the conference „(de)formatio corporis. Der inszenierte Leichnam als Aistheton in der Vormoderne“ at the University of Tübingen (18.11.2016).
- „Schatzkammer der Venus. Frauen- und Naturbilder in der Göttlichen Komödie und der Hypnerotomachia Poliphili“. A lecture held as part of the study day „Frauenbilder der Natur/Naturbilder der Frau“ at the University of Hamburg.
- Introduction of the Workshop „Stein malen. Mineralogisches Wissen und künstlerische Techniken der Steinnachahmung“ at the Warburg-Haus, Hamburg (30.06.2015).
- „Tot schienen die Toten und lebend die Lebendigen. Der Cristo velato in der Cappella Sansevero“. A lecture held on the Students Conference „Doppelt tot. Das Körperbild von Toten in der Frühen Neuzeit“ at the Warburg-Haus, Hamburg (13.-14.02.2015).
Courses
- Summer Semester 2023: Scholarly Writing in Art History
- Winter Semester 2022/23: „Arcanum, Secretum, Mysterium. Visuelle Repräsentation des Geheimen in der Kunst der Frühen Neuzeit“
- Summer Semester 2022: „Morte certa. Vanitas in den Bildkünsten Italiens von Masaccio bis Anna Morandi Manzolini“
- Winter Semester 2019/20: „Your Fictions Become History. Feministische Debatten in der Kunstgeschichte“, in collaboration with Magdalena Grüner, Isabelle Lindermann, Lisa Thumm and Nina Lucia Groß.
- Summer Semester 2017: „Doppelt tot. Die Inszenierung des Leichnams in den Bildenden Künsten“
- Winter Semester 2016/2017: „Tutto Dante. Die Rezeption der Göttlichen Komödie in der Bildenden Kunst“
Research project
Dynamic landscapes
Despite the art theoretical devaluation of landscape painting as mere background or inferior genre, in the Early Modern period, landscapes were not only valued as a source of inspiration and relaxation but were also admired and feared as the stage for (natural) forces, controlled as agricultural land, and utilized as a resource. The landscape is anything but insignificant; rather, it should be understood as a space for projection and dynamic result of natural, cultural, and economic relations of force.
This research project explores the multidimensional understanding of the Early Modern landscape as an Imaginarium and a space of forces, examines its conditions of representation, and assesses its potential effects. What role do natural philosophical conceptualizations of force play in landscape painting, and how are these forces made visible? This leads to the question of the significance of redirected, controlled, concentrated, or even waning (natural) forces in landscape painting. Another question is whether the differentiation of spatial concepts into a geometric and a kinetic model in the 17th century can be applied to landscape painting and what effects the natural philosophical categories of void and fullness have on it. In this context, one thesis is that certain landscape backgrounds, which neither merge into disguised symbolism nor strive for artistic autonomy, can enliven their pictorial subjects as underestimated motors of movement and thereby put the relation of forces between subject and environment, Ergon and Parergon, up for debate.
Chronologically, the planned project is situated between the so-called ‘invention of the landscape‘ in the Early Renaissance and the ‘long‘ 18th century, during which industrialization led to a sentimental longing for a ‘return to nature‘. Special attention is paid to the periods that are considered golden ages of landscape painting in the canon of art history and at the same time describe turning points in which the relationship between force and landscape is newly defined and reflected upon.