Prof. Dr. Frank Fehrenbach
Photo: UHH RRZ-MCC / Mentz
Board of Directors (Spokesperson)
Address
Office
Contact
Curriculum
Studies of art history, medieval and modern history and philosophy in Tübingen and Basel. 1992–1995 fellow at the Kulturwissenschaftliches Institut Essen (research group "Kulturgeschichte der Natur"). 1995 doctorate at the University of Tübingen. 1995–96 postdoctoral fellow at the Bibliotheca Hertziana, Rome. 1996–2001 assistant at the Kunsthistorisches Institut Florence. Guest professor at the Hermann von Helmholtz-Center of the Humboldt-University of Berlin, at the Friedrich Schiller-University of Jena and at Harvard University. 2003 habilitation at the University of Basel. 2003–2005 research fellow of the Fritz Thyssen-Stiftung. 2005 offer from the Otto Friedrich-University of Bamberg (senior professorship, rejected). 2005–2013 senior professor at Harvard University. 2010–2011 fellow at the Wissenschaftskolleg Berlin and 2018-2019 fellow at the CAS »BildEvidenz« at the FU Berlin. Prizes and grants: Hans Janssen Prize of the Göttingen Academy of Sciences and Humanities (1996); Prize of the Aby Warburg-Foundation Hamburg (2004); Humboldt-Professorship of the Alexander von Humboldt-Foundation (2013). 2013–2018 head of the research centre »Naturbilder/Images of Nature« at the Art History Seminar of the University of Hamburg. Since 2019 speaker of the CAS »Imaginaria of Force«. Since 2020 speaker of the Hamburg Institute for Advanced Study (HIAS).
Publications
Monographs and edited volumes:
- (ed. with Matthew Vollgraff): Ökologien des Ausdrucks, Berlin-Boston 2022.
- (ed. with Philipp Ekardt and Cornelia Zumbusch): Politische Emotionen in den Künsten, Berlin-Boston 2021.
- Quasi vivo. Lebendigkeit in der italienischen Kunst der Frühen Neuzeit, Berlin-Boston 2021.
- (ed. with Joris van Gastel): Nature and the Arts in Early Modern Naples, Berlin-Boston 2020.
- “… più visino a la imprensiva” (Codice Atlantico, f. 245r [già 90r-b]). Leonardo e la forza della pittura. LVIII Lettura Vinciana, Florence-Milan 2020.
- (ed. with Cornelia Zumbusch): Aby Warburg und die Natur. Epistemik, Ästhetik, Kulturtheorie, Berlin-Boston 2019.
- Leonardo da Vinci. Der Impetus der Bilder, Berlin 2019.
- (ed. with Robert Felfe and Karin Leonhard): Kraft, Intensität, Energie. Zur Dynamik der Kunst, Berlin-Boston 2018.
- (ed. with Matthias Krüger): Der Achte Tag. Naturbilder in der Kunst des 21. Jahrhunderts, Berlin-Boston 2016.
- Compendia mundi. Gianlorenzo Berninis ›Fontana dei Quattro Fiumi‹ (1648–51) und Nicola Salvis ›Fontana di Trevi‹ (1732–62), Berlin-Munich 2008 (= I mandorli, vol. 7).
- (ed.): Leonardo da Vinci: Natur im Übergang. Beiträge zu Wissenschaft, Kunst und Technik, Munich 2002.
- Licht und Wasser. Zur Dynamik naturphilosophischer Leitbilder im Werk Leonardo da Vincis, Tübingen 1997.
- Die Goldene Madonna im Essener Münster. Der Körper der Königin, Ostfildern 1996.
Edited series:
Imaginarien der Kraft (with Cornelia Zumbusch), Berlin-Boston (De Gruyter):
- I: Franca Buss / Philipp Müller (eds.): Hin- und Wegsehen. Formen und Kräfte von Gewaltbildern, Berlin/Boston 2020.
- II: (ed. with: Lutz Hengst, Frederike Middelhoff and Cornelia Zumbusch: Form- und Bewegungskräfte in Kunst, Literatur und Wissenschaft, Berlin/Boston 2021.
Naturbilder (with Robert Felfe and Iris Wenderholm), Berlin-Boston (De Gruyter):
- I: (ed. with Matthias Krüger): Der Achte Tag. Naturbilder in der Kunst des 21. Jahrhunderts, 2016.
- II: (ed. with Robert Felfe and Karin Leonhard): Kraft - Intensität - Energie. Zur Dynamik der Kunst, 2018.
- III: Maurice Saß (ed.): Physiologien der Bilder. Naturmagische Felder frühneuzeitlichen Verstehens von Kunst, 2016.
- IV: Maurice Saß (ed.): Hunting without Weapons. On the Pursuit of Images, 2017.
- V: Frank Fehrenbach: Quasi vivo. Lebendigkeit in der italienischen Kunst der Frühen Neuzeit, 2021.
- VI: (ed. with Cornelia Zumbusch): Aby Warburg und die Natur. Epistemik, Ästhetik, Kulturtheorie, 2019.
- VII: (ed. with Joris van Gastel): Nature and the Arts in Early Modern Naples, 2020.
- VIII: Isabella Augart / Maurice Saß / Iris Wenderholm (eds.): Steinformen. Materialität, Qualität, Imitation, 2018.
- IX: Robert Felfe / Maurice Saß (eds.): Naturalismen in Kunst, Wissenschaft und Ästhetik, 2019.
- X: (ed. with Matthew Vollgraff): Ökologien des Ausdrucks, 2021 (forthcoming).
DE NATURA - Berlin (Matthes & Seitz):
- I: Hartmut Böhme: Aussichten der Natur. Naturästhetik in Wechselwirkung von Natur und Kultur, 2016.
- II: Wolfgang Riedel: Unort der Sehnsucht. Vom Schreiben über Natur. Ein Bericht, 2017.
- III: Christiane Nüsslein-Volhard: Schönheit der Tiere. Evolution biologischer Ästhetik, 2017. English edition: Animal Beauty. On the Evolution of Biological Aesthetics, Cambridge MA-London 2019. Ital. edition: L’incanto degli animali. Bellezza ed evoluzione, Milan 2020.
- IV: Wolfgang Welsch: Wahrnehmung und Welt. Warum unsere Wahrnehmungen weltrichtig sein können, 2018.
- V: Lorraine Daston: Gegen die Natur, 2018. English edition: Against Nature, Cambridge MA-London 2019. Dutch edition: Tegen de natuur in, Amsterdam 2020.
- VI: Frank Fehrenbach: Leonardo da Vinci: Der Impetus der Bilder, 2019.
- VII: Günther Vogt / Violeta Burckhardt: Paradise Now. Die neuen Grenzen des Gartens, 2021 (in print).
- VIII: Birgit Recki: Natur und Technik. Eine Komplikation, 2021 (forthcoming).
Essays in volumes and journals:
- “... a qua vivimus”: Bemerkungen zu einigen Brunnen des 17. Jahrhunderts, in: Frank Fehrenbach / Joris van Gastel (eds.): Nature and the Arts in Early Modern Naples, Berlin-Boston 2020, pp. 151-176.
- The Most Difficult of All. The Life and Death of Italian Tomb Sculpture, c. 1280-1490, in: Gunhild Borggreen et al. (eds.): Dead or Alive. Tracing the Animation of Matter in Art and Visual Culture, Aarhus 2020, pp. 65-94.
- The Colors of Monochrome Sculpture, in: Amy R. Bloch / Daniel M. Zolli (eds.): The Art of Sculpture in Fifteenth-Century Italy, Cambridge et al. 2020, pp. 64-82.
- “Das Bild aus Bergamo” (https://www.imaginarien-der-kraft.uni-hamburg.de/aktivitaeten/corona-imaginationen.html, 20th of June 2020; https://www.zispotlight.de/, 1st of July 2020)
- “Resurrexit?” (https://www.imaginarien-der-kraft.uni-hamburg.de/aktivitaeten/corona-imaginationen.html, 28th of April 2020)
- Apocalisse a Roma, in: Roberto Antonelli et al. (eds.): Leonardo a Roma. Influenze ed eredità, exhibition catalogue Rome, Villa Farnesina 2019-2020, Rome 2019, pp. 143-154.
- Aby Warburg und die Natur. Zur Einleitung (with Cornelia Zumbusch), in: Frank Fehrenbach / Cornelia Zumbusch (eds.): Aby Warburg und die Natur. Epistemik, Ästhetik, Kulturtheorie, Berlin-Boston 2019, pp. VII-XVIII.
- Schnee im Sommer. Leonardos Flugmaschine, in: Ernst Seidl et al. (eds.): Ex machina. Leonardo da Vincis Maschinen zwischen Wissenschaft und Kunst, Tübingen 2019, pp. 69-79.
- The Paradox of the Point, in: Juliana Barone (ed.): Leonardo da Vinci. A Mind in Motion, exhibition catalogue British Museum, London, London 2019, pp. 192-197.
- Leben als Untergang, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, feuilleton-section, supplement Leonardo da Vinci, 20th of April 2019, B6.
- Die Kräfte der Künste. Zur Einleitung (with Robert Felfe and Karin Leonhard), in: Frank Fehrenbach / Robert Felfe / Karin Leonhard (eds.): Kraft - Intensität - Energie. Zur Dynamik der Kunst, Berlin-Boston 2018, pp. IX-XIX.
- Sfondare. Landschaft als Kraftraum, in: Frank Fehrenbach / Robert Felfe / Karin Leonhard (eds.): Kraft - Intensität - Energie. Zur Dynamik der Kunst, Berlin-Boston 2018, pp. 93-119.
- Cut Flowers, in: Nuncius 32/3, 2017, pp. 583-614.
- Freie Liebe (Lucas Cranach, Nachfolger: Ruhende Quellnymphe, um 1600), in: Kirsten Voigt / Pia Müller-Tamm (eds.): Unter freiem Himmel. Landschaft sehen, lesen, hören, exhibition catalogue Staatliche Kunsthalle Karlsruhe 2017, Bielefeld 2017, pp. 60-65.
- Rubor/robur. Paris Bordones starke Frauen, in: Sandra Pisot (ed.): Die Poesie der venezianischen Malerei. Paris Bordone, Palma il Vecchio, Lorenzo Lotto, Tizian, exhibition catalogue Hamburger Kunsthalle 2017, Munich 2017, pp. 58-71.
- Sangue, cera, inchiostro: Leonardo disegna il cuore, in: Pietro C. Marani / Rodolfo Maffeis (eds.): Leonardo da Vinci. Metodi e tecniche per la costruzione della conoscenza, Busto Arsizio 2016, pp. 37-49.
- Einleitung (with Matthias Krüger), in: Frank Fehrenbach / Matthias Krüger (eds.): Der Achte Tag. Naturbilder in der Kunst des 21. Jahrhunderts, Berlin-Boston 2016, pp. VII-XII.
- Leonardo’s Dark Eye, in: Jean-François Corpataux et al. (eds.): Senses of Sight. Towards a Multisensorial Approach of the Image, Rome 2015, pp. 67-82.
- Leonardo and Water. The Challenge of Representation, in: Pietro C. Marani / Maria Teresa Fiorio (eds.): Leonardo da Vinci. The Design of the World, exhibition catalogue Milan, Palazzo Reale, Milan 2015, pp. 369-375. Italian edition: Leonardo da Vinci. Il disegno del mondo, pp. 369-375.
- Leonardo's Point, in: Alina Payne (ed.): Vision and its Instruments, c. 1350-1750, University Park 2015, pp. 69-98.
- The Cycle of Images, in: Fabio Frosini / Alessandro Nova (eds.): Leonardo e la natura, Venice 2015, pp. 207-220.
- "Impossibile" - Bernini in Piazza Navona, in: Christopher S. Wood (ed.): Wet/Dry (RES: Anthropology and Aesthetics 63/64, 2013), pp. 229-237.
- The Unmoved Mover, in: Anna Knaap / Michael Putnam (eds.): Art, Music, and Spectacle in the Age of Rubens. The Pompa Introitus Ferdinandi, London 2013, pp. 117-142.
- Il fratello del nulla. Il “punto” nell’ottica di Leonardo, in: Francesca Fiorani / Alessandro Nova (eds.): Leonardo da Vinci and Optics: Theory and Pictorial Practice, Venice 2013, pp. 129-158.
- Leonardo’s Liquid Bodies, in: Victor Stoichita et al. (eds.): Le corps transparent, Rome 2013, pp. 147-172.
- Taking Flight. Leonardo’s Childhood Memories, in: Machtelt Israels / Louis Waldman (eds.): Renaissance Studies in Honor of Joseph Connors, Cambridge MA 2013, pp. 264-276.
- “Tra vivo e spento”. Marinos lebendige Bilder, in: Christiane Kruse / Rainer Stillers (eds.): Barocke Bildkulturen: Dialog der Künste in Giovanni Battista Marinos ‘Galeria’, Wiesbaden 2013, pp. 203-222.
- Homo nudus vivus. Zur Anothomia (1345) des Guido da Vigevano, in: Manuela De Giorgi et al. (eds.): Synergies in Visual Culture / Bildkulturen im Dialog, Munich 2013, pp. 301-314 (reprint with additional illustrations in: Friederike F. Günther / Wolfgang Riedel (eds.), Der Tod und die Künste, Würzburg 2016, pp. 101-118).
- Un nuovo paradigma: il Diluvio, in: Romano Nanni / Maurizio Torrini (eds.): 1952. Leonardo e la cultura dell’Europa nel dopoguerra, Florence 2013, pp. 295-308.
- Der Bruder des Nichts, in: Sebastian Egenhofer et al. (eds.): Was ist ein Bild? Antworten in Bildern. Gottfried Boehm zum 70. Geburtstag, Munich 2012, pp. 121-123.
- Quasi animata forma. “Living Art” in the Early Modern Period/Lebendige Kunst in der Frühen Neuzeit (english and german), in: Marc Wellmann (ed.): BIOS – Konzepte des Lebens in der zeitgenössischen Skulptur, exhibition catalogue Georg-Kolbe-Museum Berlin 2012, Berlin 2012, pp. 30-39.
- Der Fürst der Sinne. Macht und Ohnmacht des Sehens in der italienischen Renaissance, in: Horst Bredekamp / John M. Krois (eds.): Sehen und Handeln, Berlin 2011, pp. 141-154.
- Leonardo da Vinci: Vitruv-Mann, in: Christoph J. Markschies et al. (eds.): Atlas der Weltbilder, Berlin 2011, pp. 168-179.
- Coming Alive. Some Remarks on the Rise of “Monochrome” Sculpture in the Renaissance, in: Susanne Ebbinghaus (ed.): Color and Sculpture; special issue of Source XXX/3, 2011, pp. 47-55.
- “Eine Zartheit am Horizont unseres Sehvermögens”: Bildwissenschaft und Lebendigkeit, in: Kritische Berichte 38/3, 2010 (Kunst und Wissenschaft. Tendenzen, Probleme, Chancen), pp. 33-44.
- Mare nero. Meeresbilder bei Visconti, Rossellini, Antonioni und Fellini, in: Hannah Baader / Gerhard Wolf (eds.): Il mare: scambi e confini, Berlin 2010, pp. 161-188.
- "Du lebst und thust mir nichts." Aby Warburg und die Lebendigkeit der Kunst, in: Hartmut Böhme / Johannes Endres (eds.): Der Code der Leidenschaften. Fetischismus in den Künsten, Munich 2010, pp. 124-145.
- Bravi i morti! Emphasen des Lebens in Goethes Italienischer Reise, in: Armen Avanessian et al. (eds.): Vita aesthetica. Szenarien ästhetischer Lebendigkeit, Berlin 2009, pp. 57-75.
- 'Wandstück', in: Jörg van den Berg (ed.): Sagen und Sägen. Ein Buch zum 70. Geburtstag von Erwin Wortelkamp, Hasselbach-Ravensburg 2008, pp. 45-46.
- The Pathos of Function. Leonardo’s Technical Drawings, in: Helmar Schramm et al. (eds.): Instruments in Art and Science, Berlin etc. 2008, pp. 78-105.
- Trevi-Brunnen (Fontana di Trevi), in: Christina Strunck (ed.): Rom – Meisterwerke der Baukunst. Festgabe für Elisabeth Kieven, Petersberg 2007, pp. 418-421.
- Nymph and corpuscle. Metamorphoses of the Aqua Virgo, in: Hartmut Böhme et al. (eds.): Transformations of Antiquity, Berlin 2007, pp. 455-474.
- Much ado about nothing. Leonardo’s Fight for the Standard, in: Philine Helas et al. (eds.): Bild/Geschichte. Festschrift Horst Bredekamp, Berlin 2007, pp. 395-410.
- Compositio corporum. Renaissance der Bio Art, in: Wolfgang Kemp et al. (eds.): Vorträge aus dem Warburg-Haus vol. 9, Berlin 2006, pp. 131-176.
- Tratteggi: sullo sviluppo della tecnica grafica nei disegni di Leonardo, in: Pietro C. Marani et al. (eds.): L’opera grafica e la fortuna critica di Leonardo da Vinci, Florence 2006, pp. 135-155.
- Colpi vitali. Berninis Beseelungen, in: Nicola Suthor / Erika Fischer-Lichte (eds.): Verklärte Körper. Ästhetiken der Transfiguration, Munich 2006, pp. 91-144.
- Leonardo da Vinci: Des Herrn Leonhard von Vinci ersten Malers zu Florenz praktisches Werk von der Mahlerey (...) 1786, in: Wolf-Dietrich Loehr / Michael Thimann (eds.): Bilder im Wortfeld. Siebzig Einsichten in die Bibliothek des Kunsthistorischen Instituts. (Rudolf Preimesberger zum 19. Februar 2006), Berlin 2006, pp. 59-61.
- Pathos der Funktion. Leonardos technische Zeichnungen, in: Helmar Schramm (ed.): Instrumente in Kunst und Wissenschaft. Zur Architektonik kultureller Grenzen im 17. Jahrhundert, Berlin 2006, pp. 84-113.
- Bernini’s Light, in: Art History 28/1, 2005, pp. 1-42.
- Kohäsion und Transgression. Zur Dialektik des lebendigen Bildes, in: Ulrich Pfisterer / Anja Zimmermann (eds.): Transgressionen / Animationen. Das Kunstwerk als Lebewesen, Berlin 2005, pp. 1-40.
- “Veli sopra veli”. Leonardo und die Schleier, in: Johannes Endres / Barbara C. Wittmann / Gerhard Wolf (eds.): Ikonologie des Zwischenraums. Der Schleier als Medium und Metapher, Munich 2005, pp. 121-147.
- Gli affreschi della Stazione Zoologica e l’antica ekphrasis, in: Lea Ritter-Santini (ed.): Hans von Marées. Arte come autobiografia. Atti del Convegno della Stazione Zoologica di Napoli (5.-6.10.2001), Naples 2005, pp. 159-188 (english edition 2009, pp. 97-114).
- “... ich fühle und sehe was ihnen fehlt” – Goethe e l’arte del disegno, in: Gian F. Frigo et al. (eds.): Arte, scienza e natura in Goethe (Centro studi filosofico-religiosi Luigi Pareyson. Atti e quaderni, n. 4), Turin, 2005, pp. 127-169.
- Calor nativus – Color vitale. Prolegomena zu einer Ästhetik des ‘Lebendigen Bildes’ in der frühen Neuzeit, in: Ulrich Pfisterer / Max Seidel (eds.): Visuelle Topoi. Erfindung und tradiertes Wissen in den Künsten der italienischen Renaissance, Berlin-Munich, 2003, pp. 151-170.
- Der oszillierende Blick. ‘Sfumato’ und die Optik des späten Leonardo, in: Zeitschrift für Kunstgeschichte 65/4, 2002, pp. 522-544.
- Blick der Engel und Lebendige Kraft. Bildzeit, Sprachzeit und Naturzeit bei Leonardo, in: Frank Fehrenbach (ed.): Leonardo da Vinci: Natur im Übergang. Beiträge zu Wissenschaft, Kunst und Technik, Munich, 2002, pp. 169-206.
- “Hier stehe ich, aber mein Auge durcheilt die Räume: Die Vogelstudien und Flugversuche von Leonardo da Vinci”, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 27th of April 2002.
- Leonardos Vermächtnis? Kenneth Clark und die Deutungsgeschichte der ‘Sintflutzeichnungen’, in: Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft 28, 2001, pp. 7-51.
- Art and the Global Mobilization at the Turn of the Millennium, in: Changing Concepts of Nature at the Turn of the Millennium, Proceedings of the Plenary Session of the Pontificial Academy of Sciences, 26th-29th of October 1998 (Pontificae Academiae scientiarum script varia 95), Vatican City 2000, pp. 251-256.
- Natur und skulpturaler Prozeß, in: Jörg and Karen van den Berg / Christoph Brockhaus (eds.): Erwin Wortelkamp. Papiere, Skulpturen, Räume, Kontexte, Ostfildern-Ruit 2000, pp. 101-114.
- Zwei römische Brunnen. Kosmologisches Drama und sublime Gegenwart des Wassers, in: Hartmut Laufhütte (ed.): Kunst und Natur in Diskursen der Frühen Neuzeit (Wolfenbütteler Arbeiten zur Barockforschung vol. 35), Wiesbaden 2000, pp. 1139-1158.
- Provvidenza intricata. Riflessioni sulla Galleria Pamphili, in: Cristoph L. Frommel / Sebastian Schütze (eds.): Pietro da Cortona. Atti del convegno internazionale Roma-Firenze 12-15 novembre 1997, Milan, 1998, pp. 108-115.
- ’Discordia concors’. Gianlorenzo Berninis ’Fontana dei Quattro Fiumi’ (1648-51) als päpstliches Friedensmonument, in: Heinz Duchhardt (ed.): Der Westfälische Friede. Diplomatie - Politische Zäsur - Kulturelles Umfeld - Rezeptionsgeschichte, Munich 1998, pp. 715-740 (also Historische Zeitschrift, supplement 26, 1998).
- ”Das lebendige Ganze, das zu allen unsern geistigen und sinnlichen Kräften spricht” – Goethe und das Zeichnen, in: Peter Matussek (ed.): Goethe und die Verzeitlichung der Natur, Munich, 1998, pp. 128-156 / 486-489.
- Leonardo da Vinci: ’Mikrokosmos’ und ’Zweite Natur’. Krise einer naturphilosophischen Analogie, in: Hans Werner Ingensiep / Richard Hoppe-Sailer (eds.): Naturstücke. Zur Kulturgeschichte der Natur, Ostfildern, 1996, pp. 42-68.
- Leonardo da Vinci - Auge, Natur, Geschichte, in: Jörg Zimmermann et al. (eds.): Ästhetik und Naturerfahrung, Stuttgart-Bad Cannstatt 1996, pp. 161-179.
Reviews:
- Kunst in der Kulturgeschichte der Natur (Klaus-Michael Meyer Abich zum 80. Geburtstag), in: Mitteilungen der Viktor von Weizsäcker-Gesellschaft 34, 2016, pp. 778-779.
- Alexander Nagel and Christopher S. Wood: Anachronic Renaissance, New York 2010, in: CAA Reviews, 8th of March 2011 and Sehepunkte / Kunstform 3, 2011. (http://www.sehepunkte.de/2011/03/18816.html)
- Claire Farago (ed.): Leonardo and the Ethics of Style, Manchester and New York 2008, in: Renaissance Quarterly 62/3, 2009, pp. 913-915.
- Stefan Morét: Der italienische Figurenbrunnen des Cinquecento, Oberhausen 2003, in: Journal für Kunstgeschichte 9/2, 2005, pp. 135-136.
- Leonhard Schmeiser: Die Erfindung der Zentralperspektive und die Entstehung der neuzeitlichen Wissenschaft, Munich 2002, in: Journal für Kunstgeschichte 7/1, 2003, pp. 23-27.
- Michael W. Cole: Cellini and the Principles of Sculpture, Cambridge 2002, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 17th of February 2003.
- Verspiegelung der Künste. Jagd machen auf die Wahrheit, das scheue Wild: Zur Revision des Barockbegriffs, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 20th of March 3 2002.
- L’immagine di Cristo da van Eyck a Bernini (Rom, Palazzo delle Esposizioni, 8th-10th of March 2001), in: Kunstchronik 8, August 2001, pp. 353-357.
- Schamane des postindustriellen Zeitalters. Leonardo da Vinci: Zur Aktualität eines Vielseitigen, in: Tagesspiegel Berlin, 30th of January 2000.
- La fondazione dell’Istituto Germanico di Storia dell’Arte di Firenze: Ricerca, arte e politica culturale intorno al 1900 (Florenz, Kunsthistorisches Institut, 21st-24th of May 1997), in: Kunstchronik 51/6, 1998, pp. 271-276 (with Martina Hansmann).
- The Holy Face (Bibliotheca Hertziana, Rom/Villa Spelman, Florenz; May 1996, in: Das Münster 49/3, 1996, pp. 274-75.
- Gescheiterte Eroberung. Peter Greenaways ’Cosmologia di Piazza del Popolo’ in Rom, in: Neue Zürcher Zeitung, 4th of July 1996.
- ’Leo-Bingo’. Die ’Leonardo da Vinci’-Ausstellung in Speyer, in: Neue Zürcher Zeitung, 2nd of August 8 1995.
- Frank Büttner: Das Thema der ’Konstantinsschlacht’ Piero della Francescas, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 24th of March 1993.
- Georg Satzinger: Albrecht Dürer - Die Bedeutung von Ruhmgedanke und Gattungswahl auf dem Weg vom ’Handwerker’ zum Künstler, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 15th of February 1992.
- Walter Johannes Hofmann: ’In Campis Pomeranicis’. Ikonologie als Fiktion und Geschichte, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 8th of January 1992.
- Franca Trinchieri Camiz: Death and Rebirth in Caravaggio’s ’Martyrdom of St. Matthew’, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 18th of September 1991.
- Hans Körner: Die ’gestörte Form’ in der Architektur des späten Mittelalters, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 10th of April 1991.
- Stefan Kummer: Ein ’kritischer’ Moment in der Entstehungsgeschichte des Bronzebaldachins von G. L. Bernini, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 6th of March 1991.
Articles from Encyclopedias and Catalogues:
- Gian Lorenzo Bernini and Workshop, Sea-Deity with a Dolphin (cat. n. 40), in: Michael W. Cole (ed.): Donatello, Michelangelo, Cellini: Sculptors' Drawings from Renaissance Italy, Boston-London 2014, pp. 246.
- Leonardo da Vinci (1452 – 1519), Schema eines Arno-Kanals und Schematischer Plan von Florenz (Kat. Nr. 0260 and 0261), in:
- Florenz!, exhibition catalogue Bundeskunsthalle Bonn 2013/2014, Munich 2013, pp. 233-234.
- Leonardo da Vinci, Del moto e misura dell’acqua, in: Heinz Ludwig Arnold (ed.): Kindler Literatur Lexikon, Stuttgart-Weimar 2009, vol. 10, pp. 6-7.
- „Komposition” und “Lebendigkeit”, in: Ulrich Pfisterer (ed.): Metzler Lexikon Kunstwissenschaft. Ideen, Methoden, Begriffe, Stuttgart-Weimar 2003, pp. 178-183 and 222-227; 2. Aufl. 2011, pp. 225-230 and 273-278.
Research project
The Forces of Art in the Early Modern Period
Aesthetic modelings of the forces of nature designate a common denominator of temporally, geographically, and typologically highly diverse forms of visual art, ranging from Neolithic parietal paintings to American Land Art, from Praxiteles' Venus to Duchamps' Large Glass, from Apelles to Beuys, and from Prometheus to Pierre Huyghe.
My planned monograph will attempt to examine systematically the significance of different theories of forces in the visual arts between the late Middle Ages and the late Baroque, i.e. between about 1300 and beyond the “new science” of the 17th century until about 1750. Instead of the sympathetic and magical forces, which have already been studied relatively thoroughly, the main focus will be on physical and physiological interdependencies.
One of the starting hypotheses is that the physical concept of 'impetus' allows us to cast a light on aesthetic experiences that can be described as cause-effect correlations without needing to resort to numinous actors (God, angels, demons, souls). Did this entail an exoneration regarding the aesthetic effects of artworks from the suspicion of idolatry?
The chronological coincidence between late scholastic impetus physics, the reformulation of physical and physiological optics and the emergence of the modern image in the second half of the 13th century serves as a point of departure for this study. In contrast to the Aristotelian theory of “non-natural movement”, impetus physics, which was dominant until the time of Galileo Galilei, claims that the motor leaves an “impression” in the projectile, which gives it a dynamic surplus.
The socio-economic and theological motives of the new physics have been explored to some extent. However, their parallels in the Franciscan theory of perception, which seized on Arabic predecessors and the new conception of the image as a stage for narrative and as a motor for emotional reactions (as a visualization and as a trigger for the effects of force, as a reservoir for a dynamic 'surplus value'), have not been explored yet. Optical transmissions are described by late medieval physics and physiology as dynamic changes of the medium and radiation of images of the surfaces of objects. Species or simulacra irradiate the medium rendered transparent by light and cause effects in the eye as well as the 'inner' senses; these transmutations are conceived as intensities.
Giotto, one of the pioneers of the new image and its effect aimed at physiological impression and psychological affect, features prominently in the most influential of all art histories, Giorgio Vasari's Vite dating from the mid-16th century. According to Vasari, the development of painting since Giotto is based on a continuous increase in forza. Culminating with Michelangelo, this development reaches a maximum increase. The semantics of forza are only rudimentarily researched. If one asks a contemporary artist-scientist such as Leonardo da Vinci, the answer would be that the force causes a dynamic transfer in the resistant object (i.e. the impetus). At the same time, it appears to endow inert objects with life via movement. A similar argument had already been put forward by Nicolaus Cusanus.
Does speaking about force also establish a criterion of comparison between artistic and natural products in the sense of Titian's ambivalent, comparative motto ('Natura potentior ars') or in the sense of Antonfrancesco Doni's resignation of art towards nature that has an infinita potenza at its disposal for the production of every blade of grass? My monograph aims to shed light on the complex semantic framework of forces. On the one hand, the rhetorical tradition must be taken into account, in which the concept of 'pathos' as a mode of overpowering was a model for the conception of physical impetus. On the other hand, the dominance of Aristotelian entelechy needs to be considered, in which the specific effects of forces are defined as actualizations of intrinsic 'capabilities' in the object (vires, facultates). The art-historical proliferation of 'force' since Giotto, as claimed by Vasari, operates within this semantic field.