Dr. Julia Soytek

Photo: Katja Klein
Research associate
Address
Office
Contact
Curriculum
Before coming to Hamburg in 2023, I studied Comparative Literature, Musicology and Art History at the University of Bonn, where I completed my PhD in 2022. I spent the academic year 2014/2015 as a visiting graduate student and teaching assistant at the German Department of Johns Hopkins University and served as a faculty member at Bonn University’s Department of German and Comparative Literature from 2017 to 2023. In my dissertation ("Tautologiepoetik. Begründungen frühromantischer Formkunst im Grenzbereich moderner Kommunikation", forthcoming) I propose a newborn Romantic poetics and paradigm of form that addresses a phenomenon widely overlooked within scholarship, namely the possibility that literary communication breaks down as a result of tautological self-reference. My current project examines the structural and functional connection between force and indeterminacy within modern literature and theory, primarily from the 20th century onward.
Publications
- Tautologiepoetik. Begründungen frühromantischer Formkunst im Grenzbereich moderner Kommunikation (monograph, in preparation).
- Agency. In: Handbuch ästhetischer Kraftbegriffe, ed. by Frank Fehrenbach, Gerd Micheluzzi, Adrian Renner et al. (De Gruyter 2026, in preparation)
- Dada Does Not Die from Dada. Dadaist Endings between Dissolution and Durability. In: Final Issues. Endings in Modern Intellectual History, ed. by Yvonne Albers and Moritz Neuffer (2025, in preparation).
- Lea Liese: Mediologie der Anekdote. Politisches Erzählen zwischen Romantik und Restauration (Kleist, Arnim, Brentano, Müller). In: Kleist-Jahrbuch 2024, pp. 430–433.
- Contending Communities. Agonistic Modes of Literature and Public Sphere in Early German Romanticism. In: Re-imagining the Public Sphere in the Long Nineteenth Century. Literatur, Theater und das soziale Imaginäre, ed. by Seán Allan and Christian Moser, Aisthesis 2024, pp. 283–300.
- Literatur als Dissens. Überlegungen zu einer operativen Agonistik (früh-)romantischer Literatur im Anschluss an Chantal Mouffe. In: Agonistische Ästhetiken, ed. by Lucas Knierzinger, Lea Liese and Nicolas von Passavant, Basel 2024, pp. 59–79. Open Access unter: https://www.schwabeonline.ch/schwabe-xaveropp/elibrary/start.xav?qn=%24%24%24OpenURL%24%24%24&id=doi%3A10.24894%2F978-3-7965-4919-9#__elibrary__%2F%2F*%5B%40attr_id%3D%27978-3-7965-4919-9_productpage%27%5D__1727080060925.
- Das Spiel mit dem Nullzustand. Elem.ente einer frühromantischen Neufassung literarischer Kommunikation in Kleists Über die allmählige Verfertigung der Gedanken beim Reden. In: Kleist-Jahrbuch 2023, pp. 153-177, https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-662-68060-5_12.
- Kopräsenz. Form(en) frühromantischer Gegenwart (Tieck, F. Schlegel). In: Gegenwartskonzepte 1750–1800. Eine kulturwissenschaftliche Revision, ed. by Julia Mierbach and Eva Stubenrauch, Beihefte zur Zeitschrift für deutsche Philologie 22 (2023), pp. 181-200, https://link.springer.com/chapter/10.37307/b.978-3-503-21262-0.10.
- PLEASE HOLD THE LINE im knistern kratzen rauschen. Über die reine und die infinite Mitteilung, on: https://www.interkolleg.uni-bonn.de/weiteres/gewebeproben/beitraege_publikation/beitrag_soytek_final.pdf
- Wissens-Ordnungen. Zu einer historischen Epistemologie der Literatur, ed. by Nicola Gess and Sandra Janßen (review). In: MLN 2015, pp. 675–679.
Lectures (selection)
- It Issued a Call, Even If I Did Not Quite Understand What It Was Saying. Zirkulationsweisen des New Materialism, Tagung „Theoriestile: Schreibweisen, Denkfiguren, Zirkulationsformen“ FU Berlin (18.–20.06.2025)
- Invest Your Money in Dada! Dadaist Endings between Dissolution and Durability. Workshop „Final Issues. Endings in Modern Intellectual History“, Leibniz Zentrum für Literatur- und Kulturforschung Berlin (10.–11.10.2024)
- DADA Does Not Speak. Form, Style, and the Power of Ambiguity in Dadaist Manifestos. 48. Annual Conference of the German Studies Association, Atlanta/USA (26.–29.09.2024)
- Comparison through Collapse? Modes of Comparison in Dada and Romanticism, 47. Annual Conference of the German Studies Association, Panel: Comparison Literature Revisited. Panel organizer: Kristina Petzold, Elisa Ronzheimer, Montréal/Kanada (05.-08.10.2023)
- Intra-ludium. Relationale Operativitäten frühromantischer Literatur und jüngere Theorien der Relationalität. XIX. Annual Conference of the Deutsche Gesellschaft für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft, Universität Potsdam (30.05.-02.06.2023)
- Das Spiel mit dem Nullzustand. Elemente einer frühromantischen Neufassung literarischer Kommunikation in Kleists Über die allmählige Verfertigung der Gedanken beim Reden. Workshop Kleist romantisch, Kleist-Museum, Frankfurt an der Oder (09.12.2022)
- Kleine Gemeinheiten für die Gemeinschaft. Romantischer Gabentausch, Workshop Künste – Agonismus – Konvivialität: Analysen im Anschluss an Marcel Mauss, Universität Bonn (13.-15.10.2022)
- K(l)eine Unterschiede. Zur radikalen Unbestimmtheit frühromantischer Kommunikation und ihrer wissenschaftlichen Diskursivierung, 27. Deutscher Germanistentag. Panel: Radikale Ambiguität, Universität Paderborn (25.-28.09.2022)
- Wenn zwei sich streiten, freut sich die Romantik. Agonistische Operativitäten (früh-)romantischer Literatur, Conference Literature, the Arts, and the Transformation of the Public Sphere, 1715–1815, Universität Bonn (06.-08.12.2021)
- Lass sie alle selig spielen, sorge du nur gut zu zielen. Zur Agonistik der Frühromantik. Conference Agonistische Ästhetiken, Universität Basel (16.04.2021)
- Suche jeder wen er reibe. Form(en) frühromantischer Gegenwart(en). Conference Transformation, Referenz, Präsenz. Zum Wandel des Gegenwartskonzepts zwischen 1750 und 1800, Universität Bonn (18.-19.02.2021)
- PLEASE HOLD THE LINE im knistern kratzen rauschen [...]. Über die reine und die infinite Mitteilung. Workshop Gewebeproben mit Barbara Köhler, Universität Bonn, (10.03.2020)
Courses
Universität Hamburg:
- Das literarische Manifest (SoSe 2025)
Universität Bonn:
- Visuelle Lyrik und Lautpoesie von Mallarmé bis zur Konkreten Poesie (SoSe 2023)
- Theorien und Praktiken des Vergleich(en)s (WiSe 2022/23)
- Einführung in die Literaturtheorie (4 SWS, Wintersemester 2021/22)
- Mikrologie. Zur Kunst des Kleinen am Beginn der Moderne (SoSe 2021)
- Die Kunst der Unterscheidung. Einführung in die systemtheoretische Beobachtung von Literatur (WiSe 2020/21)
- Der europäische Bildungsroman und die Entstehung literarischer Kommunikation (SoSe 2020)
- Freundschaft, Geselligkeit, Ironie. Zur romantischen Kommunikation romantischer Sozialität (WiSe 2019/20)
- Selbstreferenz in Kunst und Wissenschaft um 1800. Formen, Funktionen, Verfahren (SoSe 2019)
- ›Klassiker‹ der Medien- und Kommunikationstheorie (WiSe 2018/19)
- Poesie der Poesie. Formen und Verfahren der Selbstreferenz um 1800 (SoSe 2018)
- Foucaults Diskursanalyse und ihre Postfigurationen in Literatur-, Kultur- und Medienwissenschaft (WiSe 2017/18)
- Der Sound der Romantik (SoSe 2017)
Johns Hopkins University:
- German Elements II (Spring 2015)
- German Elements I (Fall 2014)
Research project
Fuzzy Force. Po(i)etics of Indeterminacy in Modern Theory and Literature
There seems to be a recurring theme in historical conceptualizations of forces: while forces can be perceived by their effects, their modus operandi eludes observation. In other words: forces notoriously lack determinacy.
With the onset of modernity, this ‘lack’ has been subject to pronounced criticism by the mathematized natural sciences. Literature and aesthetics, however, seem to follow a different path. Within this context, we not only observe an increased interest in the ‘opacity’ of forces, but also witness the emergence of poetics and concepts where indeterminacy becomes a pivotal po(i)etic mode.
Building upon this hypothesis, my study examines the nexus between force and indeterminacy (primarily) from the 20th century onward. Particular attention will be paid to the potential of indeterminacy to foster transgressive social connectivity. This may bring into focus aesthetic phenomena, such as Dadaism, where antagonistic notions of force are transformed into transnational forms of community through a broad spectrum of poetic indeterminacy. Moreover, my hypothesis suggests a re-reading of theoretical concepts that posit aesthetic and (trans-)cultural forces as inherently indeterminate (e.g., in the works of R. Ingarden or J. Lotman). This can raise additional questions about the latency of aesthetic conceptualizations in scientific theory and may draw attention to recent theoretical phenomena, such as New Materialism, where an ontological entanglement of (posthuman) sociality, force, and indeterminacy is supposedly grounded in scientific paradigms but appears to be significantly rooted in aesthetic practices.
Forschungsinteressen
- literature and theory of Romanticism, especially early Romanticism
- poetics of Dadaism
- theory and poetics of form
- rhetoric and poetics of the manifesto
- indeterminacy as a topos and process in modern literary theory
- theory, concept and poetics of the tautological
- rhetoric of New Materialism
- literary practices of comparison
- literary connections to systems theory
- agonism in literature and political theory