Prof. Dr. Cornelia Zumbusch

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Curriculum
Cornelia Zumbusch studied German and English Literature, Art History and Philosophy in Tübingen and Berlin. She received her PhD from the Free University in Berlin in 2003 and her venia legendi from the Ludwig-Maximilians-University in Munich in 2009. In 2006 she was awarded the scholar’s prize of the Aby Warburg Foundation. She has held teaching positions at the LMU Munich (research assistant, 2003-2010) and at the University of Konstanz (substitute professor, 2010-2012). In 2012/13 she was a senior fellow at the International Research Centre for Cultural Studies (IFK), Vienna. In 2013 she was appointed full professor of German Literature at the University of Hamburg; since 2015 she serves as codirector at the Warburg-Haus, Hamburg; in 2019 she cofounded the CAS ›Imaginaria of Force‹, funded by the German research council. She has been a visiting professor at the Department of Germanic Languages and Literature at Harvard University (spring 2020) and at the German Department of the University of California at Berkeley (fall 2023).
Her teaching and research topics include 18th- and 19th-century German literature, cultural philosophy, literature and (natural) science, theories of prose and narration, aesthetics and affectivity. Current interests include poetics of force and energy around 1800 and forms of analeptic narration in the 19th century novel.
Publications
Monographs:
- Romantische Thermodynamik. Dichtung, Natur und die Verwandlung der Kräfte 1770-1830. (= Imaginarien der Kraft, vol. 5). Berlin/Boston: De Gruyter 2023. (https://www.degruyter.com/document/isbn/9783111252971/html?lang=de)
- Natur und Askese. Eine Poetik. (= de natura IX). Berlin: Matthes & Seitz 2022.
- Was keine Geschichte ist. Literatur und Vorgeschichte im 19. Jahrhundert. Stuttgart: Metzler 2021.
- Weimarer Klassik. Eine Einführung. Stuttgart: Metzler 2019.
- Die Immunität der Klassik. Berlin: Suhrkamp 2011. (stw 2014)
- Wissenschaft in Bildern. Symbol und dialektisches Bild in Aby Warburgs Mnemosyne-Atlas und Walter Benjamins Passagen-Werk. Berlin: Akademie-Verlag 2004 (Studien aus dem Warburg-Haus, vol. 8).
Edited Volumes:
- Form- und Bewegungskräfte in Kunst, Literatur und Wissenschaft, ed. with Frank Fehrenbach, Lutz Hengst and Frederike Middelhoff. Berlin/Boston: De Gruyter 2021.
- Politische Emotionen in den Künsten, ed. with Frank Fehrenbach and Philipp Ekardt (Mnemosyne. Schriften des Internationalen Warburg-Kollegs). Berlin/New York: De Gruyter 2021.
- Balance. Figuren des Äquilibriums in den Kulturwissenschaften, ed. with Eckart Goebel (Studien aus dem Warburg-Haus, vol. 23). Berlin/New York: De Gruyter 2020.
- Aby Warburg und die Natur, ed. with Frank Fehrenbach. Berlin/New York: De Gruyter 2019.
- Die Farben der Prosa, ed. with Eva Eßlinger and Heide Volkening. Freiburg i.Br.: Rombach 2016.
- Handbuch Literatur & Emotionen, ed. with Martin von Koppenfels. Berlin/New York: De Gruyter, 2015 (Handbücher zur kulturwissenschaftlichen Philologie, vol. 3).
- Pathos. Zur Geschichte einer problematischen Kategorie. Berlin: Akademie-Verlag 2010.
- Utopische Körper. Visionen künftiger Körper in Geschichte, Kunst und Gesellschaft, ed. with Kristiane Hasselmann and Sandra Schmidt. München: Wilhelm Fink Verlag 2004.
Essays in Volumes and Journals:
- ›erhöhte Kraft‹. Nachdruck und nachdrückliche Schreibart von Gottsched bis Herder, in: Schreibarten im Umbruch. Stildiskurse im 18. Jahrhundert, ed. by Eva Axer, Annika Hildebrandt and Kathrin Wittler, Supplement to Zeitschrift für deutsche Philologie (2024), pp. 197–214.
- Cura, Care und Caritas. Gottfried Kellers Roman Der grüne Heinrich als verdeckte Geschichte der Sorge, in: Gottfried Kellers Moderne, ed. by Frauke Berndt and Philipp Theisohn, vol. 4, Gottfried Kellers Wissen. Dinge – Diskurse – Praktiken. Berlin/Boston: DeGruyter 2024, pp. 217–236.
- Verschlingen. Energiekulturen und die Energien der Dichtung in Goethes «Horen»-Märchen, in: Studi Germanici 24/2023, pp. 79-98.
- Die Kraft der Wärme. Dichtung und Dampfmaschinen in Hardenbergs Heinrich von Ofterdingen, in: figurationen (2022/2), pp. 30-46.
- Eiszeit. Tempus und Temperatur in Stifters Nachsommer, in: JASILO 28 (2021), Themenheft »Zeit und Zeiten im Nachsommer«, ed. by Jana Schuster, pp. 89-103.
- ›causa latet, vis est notissima‹. Latenz als Ästhetik der Kraft, in: Bildbruch 3 (2022), ed. by Sina Dell'Anno and Emmanuel Heman, pp. 34-53.
- Politische Emotionen. Zur Einleitung (with Frank Fehrenbach and Philipp Ekardt), in: Philipp Ekardt, Frank Fehrenbach and Cornelia Zumbusch (eds.): Politische Emotionen in den Künsten (Mnemosyne. Schriften des Internationalen Warburg-Kollegs). Berlin/New York: De Gruyter 2021, pp. 7-24 (forthcoming).
- Transformations. Aby Warburg and the Force of Art, in: links. Rivista di letteratura e cultura tedesca / Zeitschrift für deutsche Literatur- und Kulturwissenschaft 2 (2020), pp. 13-22.
- Ruhende Löwen. Goethes Novelle und die Kraft der Dichtung, in: Schiller-Jahrbuch 64 (2020), pp. 217-239.
- Wunsch und Wunder. Wilhelm Meisters Wanderjahre und die Geschichte des Abenteuers, in: Oliver Grill and Brigitte Obermayr (eds.): Abenteuer in der Moderne. München: Fink Verlag 2020, pp. 75-90.
- Balance. Zur Einleitung (with Eckart Goebel), in: Cornelia Zumbusch and Eckart Goebel (eds.): Balance. Figuren des Äquilibriums in den Kulturwissenschaften (Studien aus dem Warburg-Haus, vol. 23). Berlin/New York: De Gruyter 2020, pp. 7-34.
- Ungewisse Zeitrechnung. Vorgeschichten und analeptisches Erzählen in Goethes Roman Wilhelm Meisters Wanderjahre, in: Deutsche Vierteljahrsschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte 94/2 (2020), pp. 125-143. (https://doi.org/10.1007/s41245-020-00100-8)
- Entsagung und Apathie. Goethes epistemische (Un-)Tugend, in: Andreas Gelhard, Ruben Marc Hackler and Sandro Zanetti (eds.): Epistemische Tugenden. Geschichte und Gegenwart eines Konzepts. Tübingen: Mohr Siebeck 2019, pp. 165-177.
- Über Nacht gereift. Dramatik der Beschleunigung in Schillers Don Karlos, in: Helmut Hühn, Dirk Oschmann and Peter Schnyder (eds.): Schillers Zeitbegriffe. Hannover: Wehrhahn 2018, pp. 57-73.
- ›es rollt fort‹. Kraft und Energie in Herders Erstem Kritischen Wäldchen, in: Poetica 49/3–4 (2018), pp. 337-358.
- Fest und Flüssig. Liquidierung der Form in Goethes Pandora, in: Sabine Schneider and Juliane Vogel (eds.): Epiphanie der Form. Göttingen: Wallstein 2018, pp. 36-58.
- ›Wieder einmal‹. Heimkehr und Moderne in Gottfried Kellers Roman Martin Salander, in: Deutsche Vierteljahrsschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte, special issue: Nostos und Gewalt, ed. by Eva Eßlinger, 92/2 (2018), S. 229-243. (https://doi.org/10.1007/s41245-018-0058-2) (2018), pp. 1-15.
- Vor- und Nachgeschichte. Bild und Zeit bei Walter Benjamin, in: Zeitschrift für Kunstgeschichte, Themenschwerpunkt: Erinnerung ans nie Gesehene, ed. by Karine Winkelvoss, 81/2 (2018), pp. 198-212.
- ›es rollt fort‹. Kraft und Energie in Herders Erstem Kritischen Wäldchen, in: Poetica 49 (2017/2018), S. 337-358.
- Perlgrau. Zur Farbe der Prosa in Stifters Nachsommer, in: Marianne Schuller and Thomas Gann (eds.): Fleck, Glanz, Finsternis. Zur Poetik der Oberfläche bei Adalbert Stifter. München: Fink 2017, pp. 163-180.
- Transformationen. Aby Warburg und die Kraft der Kunst, in: Frank Fehrenbach, Robert Felfe and Karin Leonhard (eds.): Kraft, Energie, Intensität. Zur Dynamik der Künste zwischen Renaissance und Moderne. Berlin: De Gruyter 2017, pp. 327-340.
- The Metamorphoses of Ottilie. Goethe’s Wahlverwandtschaften and the Botany of the 18th Century, in: European Romantic Review 28/1 (2017), pp. 7-20.
- Hypnotisiert. Pathologien der Beobachtung in der Literatur des 19. Jahrhunderts (Kleist, Schnitzler, Fontane), in: Helmut Lethen and Annegret Pelz (eds.): Beobachtung aufzeichnen. Wien: Vandenhoeck & Ruprecht / Vienna University Press 2016, pp. 177-191.
- Grauer Grund. Keller, Goethe und der Glanz der Prosa, in: Eva Eßlinger, Heide Volkening and Cornelia Zumbusch (eds.): Die Farben der Prosa. Freiburg i.Br.: Rombach 2016, pp. 77-96.
- Die Farben der Prosa. Zur Einleitung (with Eva Eßlinger and Heide Volkening), in: Eva Eßlinger, Heide Volkening and Cornelia Zumbusch (eds.): Die Farben der Prosa. Freiburg i.Br.: Rombach 2016, pp. 9-26.
- Literatur und Emotionen. Zur Einleitung (with Martin von Koppenfels), in: Cornelia Zumbusch and Martin von Koppenfels (eds.): Handbuch Literatur & Emotionen (Handbücher zur kulturwissenschaftlichen Philologie, vol. 3). Berlin/New York: De Gruyter 2016, pp. 1-38.
- The Life of Forms. Art and Nature in Walter Benjamin and Henri Focillon, in: Aisthesis. Pratiche, linguaggi e saperi dell‘estetico, Nov. 2015, pp. 117-132. (https://oajournals.fupress.net/index.php/aisthesis/article/view/877/875)
- Erzählen und Erziehen. Pädagogik der Zurückhaltung in Stifters Mappe meines Urgroßvaters, in: IASL (Internationales Archiv für Sozialgeschichte der deutschen Literatur) 40/2 (2015), pp. 479-502.
- Dämonische Texturen. Der durchkreuzte Wunsch in Goethes Wanderjahren, in: Lars Friedrich, Eva Geulen and Kirk Wetters (eds.): Das Dämonische. Schicksal einer Kategorie des Zweideutigen. München: Fink 2014, pp. 79-96.
- Wilhelm Meisters Entwicklungskrankheit. Pädagogik der Vorsorge in Goethes Bildungsroman, in: Thomas Glaser and Bettine Menke (eds.): Experimentalanordnungen der Bildung. Exteriorität, Literarizität, Theatralizität. München: Fink 2014, pp. 111-127.
- ›beschädigt und wiederhergestellt‹. Kompensationslogik und Romanform in Wilhelm Meisters Wanderjahren, in: Deutsche Vierteljahrsschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte 88/1 (2014), pp. 3-21.
- Besonnenheit. Warburgs Denkraum als antipathetisches Verfahren, in: Martin Treml, Sabine Flach and Pablo Schneider (eds.): Warburgs Denkraum. Formen, Motive, Materialien. München: Wilhelm Fink Verlag 2014, pp. 243-258.
- »rein und anfangsfähig«. Stifters Reinigungsarbeiter (Narrenburg und Mappe meines Urgroßvaters), in: Zeitschrift für Kulturwissenschaften, issue: „Reinigungsarbeit“ (1/2013), pp. 55-66.
- Wagestücke. Risiko und Vorsorge in Schillers Wallenstein, in: Monika Schmitz-Emans (ed.): Literatur als Wagnis. DFG-Symposion 2011. Berlin: De Gruyter 2013, pp. 350-372.
- Urgeschichte. Erzählungen vom Vorvergangenen bei Herder, Engels, Freud und Benjamin, in: Tobias Döring and Michael Ott (eds.): Urworte. Zur Archäologie erstbegründender Begriffe. München: Wilhelm Fink-Verlag 2012, pp. 137-153.
- Nachgetragene Ursprünge. Vorgeschichten im Bildungsroman (Wieland, Goethe und Stifter), in: Poetica 43/3-4 (2011), pp. 267-299.
- Einfluss/Macht. Zu einem Argument der Renaissanceforschung 1859/1860 – 1929/1930, in: Archiv für Mediengeschichte Nr. 10 (2011), pp. 31-41.
- »nichts, als leben«. Affektpolitik und Tragödie im Prinz von Homburg, in: Nicolas Pethes (ed.): Ausnahmezustand der Literatur. Neue Lektüren zu Heinrich von Kleist. Göttingen: Wallstein 2011, pp. 270-289.
- Schillers Schatten: Das Nachleben der Antike in Schillers klassischen Gedichten, in: Uwe Wirth (ed.): Bewegen im Zwischenraum. Berlin: Kadmos Verlag 2011, pp. 235-253.
- Probleme mit dem Pathos. Zur Einleitung, in: Cornelia Zumbusch (ed.): Pathos. Zur Geschichte einer problematischen Kategorie. Berlin: Akademie-Verlag 2010, pp. 7-24.
- Innervation der Moderne. Walter Benjamins ‚physiologische Stilkunde‘, with Davide Giuriato, in: Maximilian Bergengruen, Klaus Müller-Wille and Caroline Pross (eds.): Neurasthenie. Die moderne Krankheit und die Literatur der Moderne. Freiburg i.Br.: Rombach 2010, pp. 361-382.
- Dem Erhabenen ein Bein gestellt. J.M.R. Lenz’ Romanfragment Der Waldbruder als Tragikomödie, in: Harald Brittnacher and Thomas Koebner (eds.): Das Erhabene und das Komische. Über eine prekäre Konstellation. Würzburg: Königshausen & Neumann 2010, pp. 47-58.
- Innovation und Kontamination? Kreuzungen der Impfmetapher zwischen Kant und Nietzsche, in: Uwe Wirth (ed.): Pfropfen, Impfen, Transplantieren. Berlin: Kadmos Verlag 2010, pp. 87-100.
- Images of History: Walter Benjamin and Aby Warburg, in: Christian J. Emden and Gabriele Rippl (eds.): ImageScapes. Studies in Intermediality. Oxford et al.: Peter Lang 2010, pp. 117-143.
- Übler Schutz: Die Pest und das Problem der Abwehr in Kleists Der Findling, in: Zeitschrift für deutsche Philologie 125/4 (2009), pp. 15-30.
- Poetische Immunität in Goethes Unterhaltungen deutscher Ausgewanderten, in: Goethe-Jahrbuch 125 (2008), pp. 28-37.
- Darstellung des Unbekannten. Metaphern und Narrative in der Debatte um die Pockeninokulation, in: Ulrich Johannes Schneider (ed.): Kulturen des Wissens im 18. Jahrhundert. Berlin: De Gruyter 2008, pp. 577-584.
- Clemens Maria Brentanos verwilderter Roman von Maria: Geschrieben, um sich selbst zu lesen?, in: Davide Giuriato, Martin Stingelin and Sandro Zanetti (eds.): ‚Schreiben heißt: sich selber lesen.‘ Schreibszenen unter dem Vorzeichen der Selbstbeobachtung. München: Wilhelm Fink Verlag 2008, pp. 115-132.
- ‚Gesteigerte Gesten‘. Pathos und Pathologie bei Freud und Warburg, in: Bettina Bannasch and Günther Butzer (eds.): Übung und Affekt: Aspekte des Körpergedächtnisses. Berlin/New York: De Gruyter 2007, pp. 269-289.
- Raum der Seele. Topographien des Unbewußten in Joseph von Eichendorffs Eine Meerfahrt, in: Inka Mülder-Bach and Gerhard Neumann (eds.): Räume der Romantik. Würzburg: Königshausen & Neumann 2007, pp. 197-216.
- Proserpina versus Pygmalion. Melodramatische Bewegung bei Goethe und Rousseau, in: Vorträge aus dem Warburg-Haus, vol. 10. Berlin: Akademie-Verlag 2007, pp. 109-142.
- Der Gang der Geschichte. Historismus und genetisches Erzählen in Stifters Witiko, in: Jahrbuch der Deutschen Schillergesellschaft 51 (2007), pp. 229-253.
- Benjamins Strumpf. Die Unmittelbarkeit des Mediums und die kritische Wendung der Werke, in: Magdolna Orosz, Nicolas Pethes and Peter Plener (eds.): Die Medien bei Walter Benjamin und das Medium Benjamin. Bern et al.: Peter Lang 2005, pp. 11-36.
- Don Carlos’ letzter Akt. Die Überwindung des Rührstücks in der Tragödie, in: Ästhetik & Kommunikation. Issue no. 128, vol. 36, spring 2005, pp. 65-71.
- Der Mnemosyne-Atlas: Warburgs symbolische Wissenschaft, in: Frauke Berndt and Christoph Brecht (eds.): Aktualität des Symbols. Freiburg i. Breisgau: Rombach 2005, pp. 77-98.
- Kunst als Impfung gegen das Leben? Eine medizinische Metapher in Schillers Theorie des Erhabenen, in: Miriam Schaub, Nicola Suthor and Erika Fischer-Lichte (eds.): Ansteckung. Zur Körperlichkeit eines ästhetischen Prinzips. München: Wilhelm Fink Verlag 2005, pp. 251-262.
- Vom Einwandern der Utopie in den Körper. Zur Einleitung, in: Kristiane Hasselmann, Sandra Schmidt and Cornelia Zumbusch (eds.): Utopische Körper. Visionen künftiger Körper in Geschichte, Kunst und Gesellschaft. München: Wilhelm Fink Verlag 2004, pp. 11-26.
- Das Unbewußte des Kollektivs und seine Physis. Zum Bild des kulturellen Körpers in Walter Benjamins Passagen-Werk, in: Sylvia Sasse and Stefanie Wenner (eds.): Kollektivkörper. Kunst und Politik von Verbindung. Bielefeld: Transcript 2002, pp. 263-285.
Reviews and shorter Articles from Encyclopedias and Handbooks:
- [handbook article] Der Nachsommer, in: Christian Begemann and Davide Giuriato (eds.): Stifter Handbuch. Stuttgart/Weimar: Metzler 2017, pp. 98-108.
- [handbook article] Reinheit / Unreinheit, in: Christian Begemann and Davide Giuriato (eds.): Stifter Handbuch. Stuttgart/Weimar: Metzler 2017, pp. 301-305.
- [review] Victoria Kahn, Neil Saccamano, Daniela Coli (eds.): Politics and the Passions. 1500-1850. Princeton University Press: Princeton/Oxford 2006, in: Zeitschrift für deutsche Philologie 129/2 (2010), pp. 293-296.
- [review] Felicitas Igel: Wilhelm Meisters Lehrjahre im Kontext des hohen Romans, in: Goethe-Jahrbuch 125 (2008), pp. 330-332.
- [review] Dämonenfurcht und Aufklärungssehnsucht. Wie man sich die Welt vom Leib hält, indem man eine Bibliothek gründet, in der man dann wieder die Welt findet: Karen Michels Biographie Aby Warburgs, in: Süddeutsche Zeitung, no. 126, 4th of June 2007, p. 16.
- [review] Peter Müller and Jürgen Stötzer (eds.): Jakob Michael Reinhold Lenz im Urteil dreier Jahrhunderte. Texte der Rezeption von Werk und Persönlichkeit 18.-20. Jahrhundert, vol 4. Bern et al.: Peter Lang 2005, in: Weimarer Beiträge 2 (2007), pp. 314-316.
- [discussion report] Sektion Literarische Räume, in: Hartmut Böhme (ed.): Topographien der Literatur. DFG–Symposion 2004. Stuttgart: Metzler 2006, pp. 586-594.
- [short text] Wunderwelten der Geschichte: Zum Prinzip der historistischen Einbildungskraft bei Burckhardt und Stifter, in: Konrad Ehlich (ed.): Germanistik [in und für] Europa. Faszination – Wissen. Texte des Münchener Germanistentages 2004. Bielefeld: Aisthesis 2006, pp. 445-447.
- [review] Norbert Oellers: Elend der Geschichte, Glanz der Kunst, in: Zeitschrift für Germanistik, new issue 16/1 (2006), pp. 134-136.
- [encyclopedia article] Impfung, in: Bettina von Jagow and Florian Steger (eds.): Literatur und Medizin im europäischen Kontext. Ein Lexikon. Göttingen: Vandenhoek und Ruprecht 2005, pp. 462-466.
- [conference report] Nacktheit. Ästhetische Inszenierungen in historisch-kulturvergleichender Perspektive, in: Zeitschrift für Germanistik, Neue Folge 11/3 (2001), pp. 633-636.
Research project
Romantic Thermodynamics. Theories on Force in the Era of Goethe (completed)
In poetics inspired by natural philosophy, both the primacy of the strongest possible effect and the notion of a great ›Kraftgenie‹ are dismantled between 1770 and 1830. Instead, force comes to the fore as the cause of a form conceived as mobile, changeable, and fleeting. The key here is offered by new conceptions of the power of poetry, as they can be found in literary texts. In Hardenberg's Klingsohr fairy tale, a child named Fabel joins galvanic chains in which bodies are electrified, magnetized, heated, and melted. In Goethe's Faust II, a boy named Lenker introduces himself as ›die Poesie‹ and hands out flaming gold that turns into bugs in people's hands. I interpret these small figures, who do not unleash violent forces of nature but gently control, harness, and transform them, as reconfigurations of poetic power operating in the forefront of thermodynamics. The first theorem of thermodynamics, formulated in the 1840s by Hermann von Helmholtz, states that potential, kinetic, chemical, electric, magnetic, and thermal force can be transformed into one another. To the thermodynamic thinking the world appears not as a mechanism, but as a self-organized metabolism, in which is burned and consumed, breathed and eaten. Goethe, with the formula of nature as ›Kraft, die Kraft verschlingt‹ , likewise places natural processes under the sign of a devouring that alternates between metabolic swallowing and textile interweaving. As will be shown, in the fantastic natural scenarios in Märchen, the Novelle, and above all in Faust II, he simultaneously develops the concept of a textual production that understands itself as a continued shaping and reshaping.